Interieur van Henry van de Velde ontdekt

Tijdens de restauratie van een villa in Westende (België) is een interieur van de architect en ontwerper Henry van de Velde (1865-1957) ontdekt. Het gaat om een lambrisering, twee vaste buffetkasten en een koperen schoorsteenmantel, die Van de Velde in 1889 ontwierp.
Het ensemble wordt van grote kunsthistorische waarde geacht, omdat uit zijn eerste, jugendstil-periode niet zo veel is overgebleven. Pas toen Van de Velde na de eeuwwisselling vanuit België naar Berlijn en Weimar trok, ontwikkelde hij zich tot een modernist.
(Via VRT Nieuwsnet.)

Tijdens de restauratie van een villa in Westende (België) is een interieur van de architect en ontwerper Henry van de Velde (1865-1957) ontdekt. Het gaat om een lambrisering, twee vaste buffetkasten en een koperen schoorsteenmantel, die Van de Velde in 1889 ontwierp.
Het ensemble wordt van grote kunsthistorische waarde geacht, omdat uit zijn eerste, jugendstil-periode niet zo veel is overgebleven. Pas toen Van de Velde na de eeuwwisselling vanuit België naar Berlijn en Weimar trok, ontwikkelde hij zich tot een modernist.
(Via VRT Nieuwsnet.)

Parijs bij nacht

De Kunsthal in Rotterdam toont tot en met 5 juni het complete grafische werk van Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901). Het werk van de Franse kunstenaar is uitgegroeid tot ware iconen van het fin de siècle. Op de tentoonstelling ‘Parijs bij nacht’ zijn ruim driehonderd litho’s, affiches, schilderijen, gouaches en tekeningen te zien, afkomstig uit particulier bezit en diverse musea. Ook zijn er enkele nooit eerder getoonde brieven van De Toulouse-Lautrec te bewonderen. […]

De Kunsthal in Rotterdam toont tot en met 5 juni het complete grafische werk van Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901). Het werk van de Franse kunstenaar is uitgegroeid tot ware iconen van het fin de siècle. Op de tentoonstelling ‘Parijs bij nacht’ zijn ruim driehonderd litho’s, affiches, schilderijen, gouaches en tekeningen te zien, afkomstig uit particulier bezit en diverse musea. Ook zijn er enkele nooit eerder getoonde brieven van De Toulouse-Lautrec te bewonderen. […]

De bril van Tachtig

Hoewel de Tachtigers buiten de academische kring van neerlandici nog maar weinig gelezen worden, laten zij tot op de dag van vandaag hun invloed gelden op het beeld dat wij hebben van de negentiende-eeuwse literatuur.
Dat is althans de stelling van Jan Oosterholt, die in zijn boek De bril van Tachtig verslag doet van zijn onderzoek naar de wijze waarop de Beweging van Tachtig de beeldvorming naar haar hand heeft gezet. […]

Hoewel de Tachtigers buiten de academische kring van neerlandici nog maar weinig gelezen worden, laten zij tot op de dag van vandaag hun invloed gelden op het beeld dat wij hebben van de negentiende-eeuwse literatuur.
Dat is althans de stelling van Jan Oosterholt, die in zijn boek De bril van Tachtig verslag doet van zijn onderzoek naar de wijze waarop de Beweging van Tachtig de beeldvorming naar haar hand heeft gezet. […]

Gabrielle

De film Gabrielle (trailer) van de Franse regisseur Patrice Chéreau, gebaseerd op de novelle The Return (1898) van Joseph Conrad, is bij voorbaat al de moeite van een bioscoopbezoek waard door de titelrol van actrice Isabelle Huppert, die eerder zo’n indruk maakte in het grimmige La pianiste. […]

De film Gabrielle (trailer) van de Franse regisseur Patrice Chéreau, gebaseerd op de novelle The Return (1898) van Joseph Conrad, is bij voorbaat al de moeite van een bioscoopbezoek waard door de titelrol van actrice Isabelle Huppert, die eerder zo’n indruk maakte in het grimmige La pianiste. […]

Enerverend en onthutsend

Bij uitgeverij Wereldbibliotheek verscheen een nieuwe vertaling van La Faute de l’abbé Mouret (1875) van Émile Zola, het vijftiende deel van zijn gigantische Les Rougon-Macquart-cyclus. Het is een roman – na verschijning onmiddellijk verboden door de katholieke kerk – over een geloofsijverige dorpspastoor die te gronde gaat aan een simpele verliefdheid. […]

Bij uitgeverij Wereldbibliotheek verscheen een nieuwe vertaling van La Faute de l’abbé Mouret (1875) van Émile Zola, het vijftiende deel van zijn gigantische Les Rougon-Macquart-cyclus. Het is een roman – na verschijning onmiddellijk verboden door de katholieke kerk – over een geloofsijverige dorpspastoor die te gronde gaat aan een simpele verliefdheid. […]