Ons beeld van de negentiende eeuw is te zoetsappig

In Trouw staat een bespreking van Koninkrijk vol sloppen. Achterbuurten en vuil in de negentiende eeuw (Bert Bakker, 29,95 euro) van Anke van der Woud. Ons beeld van de negentiende eeuw is te zoetsappig, vindt de historicus.

In Trouw staat een bespreking van Koninkrijk vol sloppen. Achterbuurten en vuil in de negentiende eeuw (Bert Bakker, 29,95 euro) van Anke van der Woud. Ons beeld van de negentiende eeuw is te zoetsappig, vindt de historicus.

Expositie ‘Berlage Totaal!’ in Gemeentemuseum Den Haag

Het Gemeentemuseum Den Haag is het laatste meesterwerk van H.P Berlage (1856-1934). Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het museum staat de architect zelf centraal in een grootse tentoonstelling, die vanaf 27 november te zien zal zijn. De nadruk ligt op Berlage als totaalkunstenaar: niet alleen is er aandacht voor zijn bouwwerken, maar ook zijn ontwerpen voor ameublementen, serviezen en metaalwerk en zijn typografische werk worden getoond. Bij de tentoonstelling verschijnt het boek H.P. Berlage. Architect en ontwerper van Yvonne Brentjes en Titus M. Eliens (Waanders, 24,95 euro).

Het Gemeentemuseum Den Haag is het laatste meesterwerk van H.P Berlage (1856-1934). Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het museum staat de architect zelf centraal in een grootse tentoonstelling, die vanaf 27 november te zien zal zijn. De nadruk ligt op Berlage als totaalkunstenaar: niet alleen is er aandacht voor zijn bouwwerken, maar ook zijn ontwerpen voor ameublementen, serviezen en metaalwerk en zijn typografische werk worden getoond. Bij de tentoonstelling verschijnt het boek H.P. Berlage. Architect en ontwerper van Yvonne Brentjes en Titus M. Eliens (Waanders, 24,95 euro).

Lezing over symbolisme in Nederland en België

Kunsthistorica Anne Marie Boorsma geeft op zondag 21 november, om 14.00 uur een lezing over symbolisme in Nederland en België. Zij zal aandacht besteden aan onder meer Jan Toorop, Johan Thorn Prikker, Willem van Konijnenburg, Richard Roland Holst en Simon Moulijn. Van de Belgische symbolisten komen onder meer Fernand Khnopff, James Ensor, Felicien Rops en Leon Spilliart aan bod. De lezing vindt plaats in wijkcentrum Essesteyn, Elzendreef 10 in Voorburg. De toegang is gratis. Meer informatie op annemarieboorsma.nl.

Kunsthistorica Anne Marie Boorsma geeft op zondag 21 november, om 14.00 uur een lezing over symbolisme in Nederland en België. Zij zal aandacht besteden aan onder meer Jan Toorop, Johan Thorn Prikker, Willem van Konijnenburg, Richard Roland Holst en Simon Moulijn. Van de Belgische symbolisten komen onder meer Fernand Khnopff, James Ensor, Felicien Rops en Leon Spilliart aan bod. De lezing vindt plaats in wijkcentrum Essesteyn, Elzendreef 10 in Voorburg. De toegang is gratis. Meer informatie op annemarieboorsma.nl.

Afscheid van lange lichte zomeravonden

De schilderijen van de Noorse kunstenaar Harald Sohlberg (1869-1935) worden wel ‘landschappen van de ziel’ genoemd en nemen een bijzondere plaats in binnen de symbolistische kunst van Scandinavië rond 1900. Het landschap dichtbij de poolcirkel met haar fjorden, noorderlicht en uitgestrekte bossen vormt het decor. […]

De schilderijen van de Noorse kunstenaar Harald Sohlberg (1869-1935) worden wel ‘landschappen van de ziel’ genoemd en nemen een bijzondere plaats in binnen de symbolistische kunst van Scandinavië rond 1900. Het landschap dichtbij de poolcirkel met haar fjorden, noorderlicht en uitgestrekte bossen vormt het decor. […]

Voetnootje over Tachtig

Een voetnootje voor de boek- en prentveilingensneupers. Aanstaande 3 en 4 november veilt Van Stockum een aantal buitengewoon aardige Van Hoytema-items. Een daarvan – cat. nr. 542 – is een zeldzaam intekenbiljet: HOYTEMA, T. (Theo) VAN (1863-1917). “Intekenbiljet voor : het leelijke jonge Eendje “. Lithography in colours with handwritten name of the client & receipt of payment signed by the artist mounted verso. 22 x 14,5 cm. Behind passepartout. Knuttel 4. Very rare. See repr.”
De beschrijving vermeldt het niet maar uit de afbeelding blijkt dat het een door H.G. Samson, Overtoom, Amsterdam is ingevuld. Dit is als ik me niet vergis is de Tachtiger-arts Henri Samson, onder wiens zorgen Willem Kloos kwam nadat hij op 5 oktober 1895 een poging tot zelfmoord deed. Leuk Tachtiger-detail dus.

Een voetnootje voor de boek- en prentveilingensneupers. Aanstaande 3 en 4 november veilt Van Stockum een aantal buitengewoon aardige Van Hoytema-items. Een daarvan – cat. nr. 542 – is een zeldzaam intekenbiljet: HOYTEMA, T. (Theo) VAN (1863-1917). “Intekenbiljet voor : het leelijke jonge Eendje “. Lithography in colours with handwritten name of the client & receipt of payment signed by the artist mounted verso. 22 x 14,5 cm. Behind passepartout. Knuttel 4. Very rare. See repr.”
De beschrijving vermeldt het niet maar uit de afbeelding blijkt dat het een door H.G. Samson, Overtoom, Amsterdam is ingevuld. Dit is als ik me niet vergis is de Tachtiger-arts Henri Samson, onder wiens zorgen Willem Kloos kwam nadat hij op 5 oktober 1895 een poging tot zelfmoord deed. Leuk Tachtiger-detail dus.

Carel de Nerée tot Babberich op Flandres-Hollande

‘Chez lui, pas de vaches, pas de canaux, pas de watergangs, pas de marines, pas de femme au pot de lait, pas de ciels immenses dominant une bataille navale, pas de moulins se reflétant dans l’eau, aucun intérieur d’église, aucune maison proprette, pas d’horizontales et de verticales noires, pas de tournesols, mais des visages de fées, de sorcières, des faunes, des fleurs vénéneuses et des fleurs de givre, des violets et des ors, des flexuosités noires, des tétins turgescents.’ Op het blog Flandres-Hollande een uitvoerig, Franstalig verhaal over Carel de Nerée tot Babberich.

‘Chez lui, pas de vaches, pas de canaux, pas de watergangs, pas de marines, pas de femme au pot de lait, pas de ciels immenses dominant une bataille navale, pas de moulins se reflétant dans l’eau, aucun intérieur d’église, aucune maison proprette, pas d’horizontales et de verticales noires, pas de tournesols, mais des visages de fées, de sorcières, des faunes, des fleurs vénéneuses et des fleurs de givre, des violets et des ors, des flexuosités noires, des tétins turgescents.’ Op het blog Flandres-Hollande een uitvoerig, Franstalig verhaal over Carel de Nerée tot Babberich.

Twee vrouwbeelden rond 1900: femme fragile en femme fatale

In onze door het christendom gevormde cultuur is er vaak een uitgesproken scheiding tussen goed en kwaad, tussen geest en vlees, en tussen man en vrouw. Vanuit deze strikte tegenstelling werden ook vrouwen doorgaans getypeerd; was zij een heilige of een hoer? Vertegenwoordigde zij het spirituele of de vleselijke lust? Gaandeweg de negentiende eeuw kregen deze twee tegenpolen een bijzondere gestalte in de literatuur en de schilderkunst: het type van de femme fragile en de femme fatale. […]

In onze door het christendom gevormde cultuur is er vaak een uitgesproken scheiding tussen goed en kwaad, tussen geest en vlees, en tussen man en vrouw. Vanuit deze strikte tegenstelling werden ook vrouwen doorgaans getypeerd; was zij een heilige of een hoer? Vertegenwoordigde zij het spirituele of de vleselijke lust? Gaandeweg de negentiende eeuw kregen deze twee tegenpolen een bijzondere gestalte in de literatuur en de schilderkunst: het type van de femme fragile en de femme fatale. […]

Flandres-Hollande

Een blogtipje: het Franstalige blog Flandres-Hollande is voor een groot deel gewijd aan literair- en kunsthistorische, internationale kruistbestuivingen. Zo zijn er berichten te vinden over onder meer Aragon en Nederland, Alexander Cohen, Louis Couperus en nog veel meer. Interessant.

Een blogtipje: het Franstalige blog Flandres-Hollande is voor een groot deel gewijd aan literair- en kunsthistorische, internationale kruistbestuivingen. Zo zijn er berichten te vinden over onder meer Aragon en Nederland, Alexander Cohen, Louis Couperus en nog veel meer. Interessant.

De geboorte van de moderne badkamer

Jezelf baden en wassen is door de eeuwen heen niet altijd vanzelfsprekend geweest. Hoewel er in het verleden periodes zijn aan te wijzen waarin er sprake was van een bloeiende badcultuur, ontstond pas in de loop van de negentiende eeuw het besef dat hygiëne essentieel is voor een goede gezondheid. In die tijd maakte de badkamer steeds vaker deel uit van het moderne interieur, zij het aanvankelijk alleen in de woonhuizen van de welgestelden en aan het hof. […]

Jezelf baden en wassen is door de eeuwen heen niet altijd vanzelfsprekend geweest. Hoewel er in het verleden periodes zijn aan te wijzen waarin er sprake was van een bloeiende badcultuur, ontstond pas in de loop van de negentiende eeuw het besef dat hygiëne essentieel is voor een goede gezondheid. In die tijd maakte de badkamer steeds vaker deel uit van het moderne interieur, zij het aanvankelijk alleen in de woonhuizen van de welgestelden en aan het hof. […]