Nog vijf keer Brahms’ Derde Symfonie door Noord Nederlands Orkest

Net als Dvoráks symfonisch gedicht De Woudduif, wordt eveneens de Derde Symfonie van Johannes Brahms deze week vijf avonden achtereen uitgevoerd door het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Michel Tabachnik. Brahms heeft zich niet dikwijls geuit over zijn symfonisch oeuvre, maar over deze Derde Symfonie zei hij: “In mijn tonen spreek ik.” Dat is tevens de titel van een langere bijdrage die op deze site is opgenomen op 9 augustus 2007. Voor een Nabeschouwing op het eerste van de drie concerten met deze compositie en De Woudduif, kunt u terecht op de site Muziek en mensen, waar een Nabeschouwing op de eerste uitvoering te vinden is.
De steden waar tot en met zaterdag 4 december wordt opgetreden, vindt u hier.

Net als Dvoráks symfonisch gedicht De Woudduif, wordt eveneens de Derde Symfonie van Johannes Brahms deze week vijf avonden achtereen uitgevoerd door het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Michel Tabachnik. Brahms heeft zich niet dikwijls geuit over zijn symfonisch oeuvre, maar over deze Derde Symfonie zei hij: “In mijn tonen spreek ik.” Dat is tevens de titel van een langere bijdrage die op deze site is opgenomen op 9 augustus 2007. Voor een Nabeschouwing op het eerste van de drie concerten met deze compositie en De Woudduif, kunt u terecht op de site Muziek en mensen, waar een Nabeschouwing op de eerste uitvoering te vinden is.
De steden waar tot en met zaterdag 4 december wordt opgetreden, vindt u hier.

Nog vijf dagen Dvoráks Woudduif door Noord Nederlands Orkest

Na de drie uitvoeringen die het Noord Nederlands Orkest eind verleden week, in Groningen, Friesland en Noord-Duitsland, heeft gegeven, volgen vanaf 30 november tot en met 4 december nog eens in vier steden van de provincies Drenthe en Groningen, alsmede in één Noord-Duitse stad concerten van datzelfde ensemble onder leiding van dezelfde dirigent. Meppel ( Schouwburg Ogterop, dinsdag 30 november); Emmen (De Muzeval, woensdag 1 december); Stadskanaal (Theater Geert Teis, donderdag 2 december); Viersen (BRD: Festhalle, vrijdag 3 december); Hoogeveen (De Tamboer, zaterdag 4 december).
Meer over die compositie zowel in een langer artikel op deze site, alsook in een nabeschouwing van het eerste concert, verleden week in een bijdrage op de site Muziek en mensen.

Na de drie uitvoeringen die het Noord Nederlands Orkest eind verleden week, in Groningen, Friesland en Noord-Duitsland, heeft gegeven, volgen vanaf 30 november tot en met 4 december nog eens in vier steden van de provincies Drenthe en Groningen, alsmede in één Noord-Duitse stad concerten van datzelfde ensemble onder leiding van dezelfde dirigent. Meppel ( Schouwburg Ogterop, dinsdag 30 november); Emmen (De Muzeval, woensdag 1 december); Stadskanaal (Theater Geert Teis, donderdag 2 december); Viersen (BRD: Festhalle, vrijdag 3 december); Hoogeveen (De Tamboer, zaterdag 4 december).
Meer over die compositie zowel in een langer artikel op deze site, alsook in een nabeschouwing van het eerste concert, verleden week in een bijdrage op de site Muziek en mensen.

Vier keer gevonden in ruim een halve eeuw: Schrijven Zooals:

Begin deze maand vond ik, in de dozen met opruimingsboeken van een antiquariaat, het boekje Schrijven Zooals:, een Internationale Bloemlezing uit 1915, op het formaat 10,5 x 20,5 cm. Vier Franse bijdragen telt het boekje, inclusief die van Maurice Maeterlinck, een in het Frans schrijvende Belg; drie Nederlandse, twee Duitse, twee Russische, één Amerikaanse, één Spaanse en één Zweedse. […]

Begin deze maand vond ik, in de dozen met opruimingsboeken van een antiquariaat, het boekje Schrijven Zooals:, een Internationale Bloemlezing uit 1915, op het formaat 10,5 x 20,5 cm. Vier Franse bijdragen telt het boekje, inclusief die van Maurice Maeterlinck, een in het Frans schrijvende Belg; drie Nederlandse, twee Duitse, twee Russische, één Amerikaanse, één Spaanse en één Zweedse. […]

Das Philosophische Quartett met onder meer Nietzsche’s ‘God is dood’

God als overledene, als entiteit, en als groot vraagteken, blijft niet alleen de twijfelende mens van alledag bezighouden, theologen en wetenschappers uit diverse disciplines houden zich reeds sedert mensenheugenis en langer op met de vraag omtrent de existentie van een opperwezen dat astronaut Joeri Gagarin tijdens zijn ruimtereis zei niet te zijn tegengekomen, doch dat was een communistische premisse.

God als overledene, als entiteit, en als groot vraagteken, blijft niet alleen de twijfelende mens van alledag bezighouden, theologen en wetenschappers uit diverse disciplines houden zich reeds sedert mensenheugenis en langer op met de vraag omtrent de existentie van een opperwezen dat astronaut Joeri Gagarin tijdens zijn ruimtereis zei niet te zijn tegengekomen, doch dat was een communistische premisse.

Beardsley in Holland: Jan van der Leeuw

In de serie Nederlandse navolgers van de Engelse kunstenaar Aubrey Beardsley deze keer Jan van der Leeuw (1889-1946). Epigonisme is één ding, maar wat Van der Leeuw er van heeft gebakken is treurigstemmend slecht. Over krom- en lompgetekende figuren die naar quasi-mystieke ballen staren, een man met drie borsten en een Star Wars-achtige foetus. […]

In de serie Nederlandse navolgers van de Engelse kunstenaar Aubrey Beardsley deze keer Jan van der Leeuw (1889-1946). Epigonisme is één ding, maar wat Van der Leeuw er van heeft gebakken is treurigstemmend slecht. Over krom- en lompgetekende figuren die naar quasi-mystieke ballen staren, een man met drie borsten en een Star Wars-achtige foetus. […]

De Woudduif van Antonin Dvorák drie dagen achtereen door NNO

Het concert dat het Noord Nederlands Orkest deze week drie dagen achtereen op verschilende podia in Noord Nederland en in één theater in Noord Duitsland zal uitvoeren, zal worden geopend met de compositie De Woudduif — opus 110 uit 1896 — van de Tsjechische componist Antonín Dvorák (1841-1904). Een langer artikel over dit werk is op deze site opgenomen op 4 augustus 2009. Zie ook onze andere bijdrage over dit concert. Daarin vindt u tevens de speeldata en de theaters waarin wordt opgetreden.

Het concert dat het Noord Nederlands Orkest deze week drie dagen achtereen op verschilende podia in Noord Nederland en in één theater in Noord Duitsland zal uitvoeren, zal worden geopend met de compositie De Woudduif — opus 110 uit 1896 — van de Tsjechische componist Antonín Dvorák (1841-1904). Een langer artikel over dit werk is op deze site opgenomen op 4 augustus 2009. Zie ook onze andere bijdrage over dit concert. Daarin vindt u tevens de speeldata en de theaters waarin wordt opgetreden.

Brahms Derde Symfonie dezer dagen driemaal door NNO

Op donderdag 25 november 2010 speelt het Noord Nederlands Orkest onder leiding van chef-dirigent Michel Tabachnik het eerste van drie concerten met gelijke inhoud. Op die dag in het cultuurcentrum De Oosterpoort in Groningen; op vrijdag 26 november in De Harmonie te Leeuwarden en op zaterdag 27 november in het Duitse Emden (Neues Theater). Er staan drie werken op het programma, waarvan twee tot he fin de siècle behoren. Tot besluit van het concert zal de Derde Symfonie (1883) van Johannes Brahms (1833-1897) worden gespeeld. Een artikel met toelichting op het opus kunt u op deze site vinden. Dat is opgenomen op 9 augustus 2007. Zie ook ons stukje over Dvoráks symfonisch gedicht waarmee het concert zal worden geopend.

Op donderdag 25 november 2010 speelt het Noord Nederlands Orkest onder leiding van chef-dirigent Michel Tabachnik het eerste van drie concerten met gelijke inhoud. Op die dag in het cultuurcentrum De Oosterpoort in Groningen; op vrijdag 26 november in De Harmonie te Leeuwarden en op zaterdag 27 november in het Duitse Emden (Neues Theater). Er staan drie werken op het programma, waarvan twee tot he fin de siècle behoren. Tot besluit van het concert zal de Derde Symfonie (1883) van Johannes Brahms (1833-1897) worden gespeeld. Een artikel met toelichting op het opus kunt u op deze site vinden. Dat is opgenomen op 9 augustus 2007. Zie ook ons stukje over Dvoráks symfonisch gedicht waarmee het concert zal worden geopend.

Duits hoorspel naar Franse roman over Russische schrijver

De regionale Duitse radiozender NDR Kultur presenteert op woensdag 24 november een nieuwe aflevering in de programmareeks Hörspiel. Daarin kunt u, tussen 20:00 uur en 21:00 uur, luisteren naar Tolstois Tod, een hoorspel naar de roman van Vladimir Pozner — zowel geboren (1905) als overleden (1992) te Parijs — over het verscheiden van de Russische, naar heiligheid strevende, schrijver Ljev Tolstoj (1828-1910). Die luistergebeurtenis wordt gerealiseerd in het kader van de aandacht die aan Tolstoj wordt besteed naar aanleiding van diens overlijden, nu een eeuw geleden, op 22 november.

De regionale Duitse radiozender NDR Kultur presenteert op woensdag 24 november een nieuwe aflevering in de programmareeks Hörspiel. Daarin kunt u, tussen 20:00 uur en 21:00 uur, luisteren naar Tolstois Tod, een hoorspel naar de roman van Vladimir Pozner — zowel geboren (1905) als overleden (1992) te Parijs — over het verscheiden van de Russische, naar heiligheid strevende, schrijver Ljev Tolstoj (1828-1910). Die luistergebeurtenis wordt gerealiseerd in het kader van de aandacht die aan Tolstoj wordt besteed naar aanleiding van diens overlijden, nu een eeuw geleden, op 22 november.

Memoires Mark Twain groot verkoopsucces

De autobiografie van Mark Twain (1835-1910), die deze maand voor het eerst verscheen, blijkt een doorslaand verkoopsucces. De University of California Press heeft zojuist alweer de zesde druk, in een forse oplage van 275.000 exemplaren, op de markt gebracht. Een voor de hand liggende verklaring voor deze hype is de omstandigheid dat Twain bepaalde dat zijn memoires pas honderd jaar na zijn dood mocht worden gepubliceerd. Meer bij De Papieren Man.

De autobiografie van Mark Twain (1835-1910), die deze maand voor het eerst verscheen, blijkt een doorslaand verkoopsucces. De University of California Press heeft zojuist alweer de zesde druk, in een forse oplage van 275.000 exemplaren, op de markt gebracht. Een voor de hand liggende verklaring voor deze hype is de omstandigheid dat Twain bepaalde dat zijn memoires pas honderd jaar na zijn dood mocht worden gepubliceerd. Meer bij De Papieren Man.

Het mysterie van Tsjechov

De toneelstukken van Anton Tsjechov hebben voor het hedendaagse publiek niets aan frisheid ingeboet. Hoe kan dat? Natuurlijk door de grootse stijl en de tot de verbeelding sprekende personages. Maar er is meer, denkt Guardian-blogger Dan Rebellato: ‘Chekhov is a mystery. There are some playwrights who are so busily present in their work that it’s like you have the author beside you murmuring comments on the action. Chekhov is different; what does he think of his characters? Does he admire them or pity them? Ask us to examine or ridicule? It’s never obvious.[…] It’s almost as if Chekhov lets silences form in his play, which his characters nervously fill and thus reveal themselves.’

De toneelstukken van Anton Tsjechov hebben voor het hedendaagse publiek niets aan frisheid ingeboet. Hoe kan dat? Natuurlijk door de grootse stijl en de tot de verbeelding sprekende personages. Maar er is meer, denkt Guardian-blogger Dan Rebellato: ‘Chekhov is a mystery. There are some playwrights who are so busily present in their work that it’s like you have the author beside you murmuring comments on the action. Chekhov is different; what does he think of his characters? Does he admire them or pity them? Ask us to examine or ridicule? It’s never obvious.[…] It’s almost as if Chekhov lets silences form in his play, which his characters nervously fill and thus reveal themselves.’