De Tachtigers: roes, roem ruzie. Literair programma in Salon Saffier

Literair theater Salon Saffier in Utrecht wijdt in februari een drietal dagen aan de de Beweging van Tachtig en haar directe nazaten. Er is aandacht voor enkele prominente schrijvers die de kern van deze artistieke beweging vormden, waarbij de focus ligt op hun leven, hun schrijfkunst en het belang van hun verdiensten voor de Nederlandse literatuur. […]

Literair theater Salon Saffier in Utrecht wijdt in februari een drietal dagen aan de de Beweging van Tachtig en haar directe nazaten. Er is aandacht voor enkele prominente schrijvers die de kern van deze artistieke beweging vormden, waarbij de focus ligt op hun leven, hun schrijfkunst en het belang van hun verdiensten voor de Nederlandse literatuur. […]

De Zuid-Afrikaanse gruwelprenten van Piet Mondriaan

Piet Mondriaan is bij het grote publiek voornamelijk bekend om zijn minutieus en in overwegend primaire kleuren geschilderde, rechthoekige vlakken. Maar voordat hij tot deze rigide kunstvorm kwam, legde hij een lange weg af, van impressionisme naar symbolisme, en van expressionisme naar uiteindelijk volkomen abstractie. Het állervroegste werk van Mondriaan, een serie prenten waarop gruwelijke martelpraktijken staan afgebeeld, valt daar echter volkomen buiten, zowel in technische als inhoudelijke zin. […]

Piet Mondriaan is bij het grote publiek voornamelijk bekend om zijn minutieus en in overwegend primaire kleuren geschilderde, rechthoekige vlakken. Maar voordat hij tot deze rigide kunstvorm kwam, legde hij een lange weg af, van impressionisme naar symbolisme, en van expressionisme naar uiteindelijk volkomen abstractie. Het állervroegste werk van Mondriaan, een serie prenten waarop gruwelijke martelpraktijken staan afgebeeld, valt daar echter volkomen buiten, zowel in technische als inhoudelijke zin. […]

‘De kamer van Leopold’ – prelude op de biografie van de dichter

Bij de Historische Uitgeverij verscheen een fraai nieuw boekje van de onvolprezen Dick van Halsema: De kamer van Leopold, dat kan worden beschouwd als een prelude op de biografie die in 2015 zal verschijnen. Kort geleden heeft Van Halsema toegang gekregen tot een wegterend en bijna verloren gegaan deel van de nalatenschap van J.H. Leopold. In de disparate bescheiden bevond zich een foto van de werkkamer van Leopold, een sensationele, totaal onverwachte blik in het teruggetrokken leven van de dichter. De foto toont een verrassend beeld van draaglijke lichtheid, een bries zonlicht valt zijdelings op zijn schrijftafel, bladmuziek op de piano slaat zichzelf om in eindeloos herbeginnen, de kijker neemt voor even plaats in de lege stoel om met de blik van de dichter over zijn bureau te kijken. Als Leopold de foto niet zelf in scène heeft gezet, dan is hij zeldzaam goed getroffen. Ongelezen al een aanrader, doch nader verslag na lezing volgt spoedig.

Bij de Historische Uitgeverij verscheen een fraai nieuw boekje van de onvolprezen Dick van Halsema: De kamer van Leopold, dat kan worden beschouwd als een prelude op de biografie die in 2015 zal verschijnen. Kort geleden heeft Van Halsema toegang gekregen tot een wegterend en bijna verloren gegaan deel van de nalatenschap van J.H. Leopold. In de disparate bescheiden bevond zich een foto van de werkkamer van Leopold, een sensationele, totaal onverwachte blik in het teruggetrokken leven van de dichter. De foto toont een verrassend beeld van draaglijke lichtheid, een bries zonlicht valt zijdelings op zijn schrijftafel, bladmuziek op de piano slaat zichzelf om in eindeloos herbeginnen, de kijker neemt voor even plaats in de lege stoel om met de blik van de dichter over zijn bureau te kijken. Als Leopold de foto niet zelf in scène heeft gezet, dan is hij zeldzaam goed getroffen. Ongelezen al een aanrader, doch nader verslag na lezing volgt spoedig.

Een portret van Antoon Derkinderen

Beeldend kunstenaar Antoon Derkinderen (1859-1925) streefde naar een opbloei van de ouderwetse grafische technieken en speelde een belangrijke rol in de herleving van het graveeronderwijs op de academie. Debora Duyvis was één van de leerlingen die tijdens zijn directoraat het graveervak leerden. Zij maakte een bijzonder portret van hem, waarin zijn invloed duidelijk zichtbaar is. […]

Beeldend kunstenaar Antoon Derkinderen (1859-1925) streefde naar een opbloei van de ouderwetse grafische technieken en speelde een belangrijke rol in de herleving van het graveeronderwijs op de academie. Debora Duyvis was één van de leerlingen die tijdens zijn directoraat het graveervak leerden. Zij maakte een bijzonder portret van hem, waarin zijn invloed duidelijk zichtbaar is. […]