De Nerée’s navolger: Caspar baron van Breugel Douglas

Na jaren tevergeefs zoeken in de context van het Beardsley-in-Holland-project kunnen we nu hier eindelijk twee kunstwerken laten zien van niemand minder dan Casper van Breugel Douglas: ‘Toneelscène met een gemaskerde Pierrot en licht verschrikte dame’ en ‘Toneelscène met gemaskerde Pierrot en dame gekleed in imponerende zwarte strapless jurk’. De titels zijn overgenomen van de Amsterdamse veiling, waar ze in 1990 onder de hamer zijn gebracht. […]

Na jaren tevergeefs zoeken in de context van het Beardsley-in-Holland-project kunnen we nu hier eindelijk twee kunstwerken laten zien van niemand minder dan Casper van Breugel Douglas: ‘Toneelscène met een gemaskerde Pierrot en licht verschrikte dame’ en ‘Toneelscène met gemaskerde Pierrot en dame gekleed in imponerende zwarte strapless jurk’. De titels zijn overgenomen van de Amsterdamse veiling, waar ze in 1990 onder de hamer zijn gebracht. […]

Museum Willet-Holthuysen zoekt fondsen voor restauratie

‘Om het bijzondere 19de-eeuwse interieur van de damessalon in Museum Willet-Holthuysen weer in ere te herstellen, is een totaalbedrag van €188.725,- nodig. Het museum kan en wil zelf in de restauratie investeren, maar beschikt niet over voldoende eigen middelen. Het is om deze reden dat wij iedereen die het grachtenhuis Museum Willet-Holthuysen een warm hart toedraagt, vragen ons te helpen. Het ondersteunen van de restauratie van de damessalon kan al vanaf €25,-. Hieronder kun je uit de verschillende interieuronderdelen kiezen. Onder het kopje Doneren vind je meer informatie over de manieren waarop gedoneerd kan worden. Voor meer informatie over de restauratie kijk je onder het kopje Over de restauratie. Alvast hartelijk dank voor je ondersteuning!’

‘Om het bijzondere 19de-eeuwse interieur van de damessalon in Museum Willet-Holthuysen weer in ere te herstellen, is een totaalbedrag van €188.725,- nodig. Het museum kan en wil zelf in de restauratie investeren, maar beschikt niet over voldoende eigen middelen. Het is om deze reden dat wij iedereen die het grachtenhuis Museum Willet-Holthuysen een warm hart toedraagt, vragen ons te helpen. Het ondersteunen van de restauratie van de damessalon kan al vanaf €25,-. Hieronder kun je uit de verschillende interieuronderdelen kiezen. Onder het kopje Doneren vind je meer informatie over de manieren waarop gedoneerd kan worden. Voor meer informatie over de restauratie kijk je onder het kopje Over de restauratie. Alvast hartelijk dank voor je ondersteuning!’

‘Ik ben een god, die schenkt vergetelheid in vreugde genot’ — Een zeldzame navolger van Couperus

Hoewel Louis Couperus als een van onze grootste schrijvers werd en wordt beschouwd, lijkt zijn werk geen directe navolging te hebben gekregen. Waar de directe invloed van Kloos, Gorter en Van Deyssel, om bij de Nederlandse literatuur van rond 1900 te blijven, overduidelijk is en tot veel, vaak bar slechte imitaties heeft geleid, daar laten de Couperus-epigonen zich moeilijker vinden. Maar niets is uniek, ook niet in de literatuur, en zij zijn er uiteraard wel. Toegegeven: veel zijn het er niet, maar toch… […]

Hoewel Louis Couperus als een van onze grootste schrijvers werd en wordt beschouwd, lijkt zijn werk geen directe navolging te hebben gekregen. Waar de directe invloed van Kloos, Gorter en Van Deyssel, om bij de Nederlandse literatuur van rond 1900 te blijven, overduidelijk is en tot veel, vaak bar slechte imitaties heeft geleid, daar laten de Couperus-epigonen zich moeilijker vinden. Maar niets is uniek, ook niet in de literatuur, en zij zijn er uiteraard wel. Toegegeven: veel zijn het er niet, maar toch… […]

Een necrofiel gedicht uit 1898, gedrukt in Amsterdam

White stains (1898) is de zeer toepasselijke titel voor een van de vuigste en bizarste dichtbundels aller tijden. Niemand minder dan de beruchte uitgever Leonard Smithers liet deze bundel van cultschrijver Aleister Crowley (1875-1947) in honderd exemplaren drukken in Amsterdam. Via Zwitserland werden ze weer in Engeland verspreid. Een haast zeventiende-eeuwse drukpraktijk. […]

White stains (1898) is de zeer toepasselijke titel voor een van de vuigste en bizarste dichtbundels aller tijden. Niemand minder dan de beruchte uitgever Leonard Smithers liet deze bundel van cultschrijver Aleister Crowley (1875-1947) in honderd exemplaren drukken in Amsterdam. Via Zwitserland werden ze weer in Engeland verspreid. Een haast zeventiende-eeuwse drukpraktijk. […]

Jacob Israël de Haan Lezing

Donderdag 15 november geeft Mary Kemperink de vierde Jacob Israël de Haan Lezing: over homoseksualiteit in de Nederlandse literatuur rond 1900. Naast uiteraard De Haan zullen ook Louis Couperus en Maurits Wagenvoort aan bod komen. Lokatie: UvA, Bijzondere Collecties, Oude Turfmarkt 129, 17.00-19.00. Aanmelding wordt op prijs gesteld: receptie-otm@uva.nl of 020–5257300.

Donderdag 15 november geeft Mary Kemperink de vierde Jacob Israël de Haan Lezing: over homoseksualiteit in de Nederlandse literatuur rond 1900. Naast uiteraard De Haan zullen ook Louis Couperus en Maurits Wagenvoort aan bod komen. Lokatie: UvA, Bijzondere Collecties, Oude Turfmarkt 129, 17.00-19.00. Aanmelding wordt op prijs gesteld: receptie-otm@uva.nl of 020–5257300.

Expositie over het beroemde theater Le Chat Noir

In het Parijse Musée de Montmartre is tot en met 13 januari 2013 een expositie over het beroemde theater Le Chat Noir te zien:  L’exposition évoquera l’atmosphère littéraire, artistique et musicale du Chat Noir, fondé en 1881, au travers de plus de 200 œuvres d’Henri de Toulouse Lautrec, Edouard Vuillard, Théophile-Alexandre Steinlen, Adolphe Willette, des Nabis et des Symbolistes, une reconstitution du théâtre d’ombres et des accompagnements musicaux (Bruant, Yvette Guilbert). Sans oublier le divertissement et la bohème artistique montmartroise représentés par le cirque Fernando, le Moulin Rouge et le Bal Tabarin.

In het Parijse Musée de Montmartre is tot en met 13 januari 2013 een expositie over het beroemde theater Le Chat Noir te zien:  L’exposition évoquera l’atmosphère littéraire, artistique et musicale du Chat Noir, fondé en 1881, au travers de plus de 200 œuvres d’Henri de Toulouse Lautrec, Edouard Vuillard, Théophile-Alexandre Steinlen, Adolphe Willette, des Nabis et des Symbolistes, une reconstitution du théâtre d’ombres et des accompagnements musicaux (Bruant, Yvette Guilbert). Sans oublier le divertissement et la bohème artistique montmartroise représentés par le cirque Fernando, le Moulin Rouge et le Bal Tabarin.