Te dien dage dronken Rimbaud en Verlaine…

Te dien dage dronken Rimbaud en Verlaine uit kleine en ernstig-glinsterende bokalen van Absint, die waren de glinsteringen van kristallen en heldere starrenachten… uit der fiolen licht geschonken. Op den achterhof geroes van stemmen en ene melodie die bleef zingen meê en het geroes deed zwijgen, maar meêzong in duisterende stegen, donkerend onder  starrehelderen nanacht, … Lees verder Te dien dage dronken Rimbaud en Verlaine…

Op zoek naar De Nerée’s verloren model en muze Madame de S.

Wanneer in het rond 1900 spelende Sodom et Gomorrhe het gezelschap in een boemeltreintje naar het buiten van Madame Verdurin stoomt, bevindt zich daarin ook een mysterieuze Russische prinses die Cottard doet opmerken dat: ‘(…) de prinses in de trein [moet] zitten, ze heeft ons zeker niet gezien en is in een ander compartiment ingestapt. … Lees verder “Op zoek naar De Nerée’s verloren model en muze Madame de S.”

Stabat Mater Dolorosa: van en over twee prachtwerken van Gustave Adolphe Mossa

Op de aanstaande TEFAF biedt de Brusselse kunsthandel Eric Gillis, gespecialiseerd in het symbolisme, twee heel mooie werken van Mossa aan. Bij mijn weten worden hoogwaardige werken van deze héél bijzondere decadent-symbolist zelden aangeboden. Het eerste werk is een landschap met de titel De fontein, ontstaan tussen 1905 en 1910 en is een aquarel op … Lees verder Stabat Mater Dolorosa: van en over twee prachtwerken van Gustave Adolphe Mossa”