Voor in de agenda

Het Gemeentemuseum in Den Haag opent in februari twee nieuwe tentoonstellingen die interessant zijn voor de liefhebbers van rond 1900. Op 3 februari start Ontwerp & uitvoering waarin ontwerptekeningen (samen met het uiteindelijke resultaat) van kunstenaars als A.D. Copier, Theo van Hoytema en anderen uit de periode 1880-1940 te zien zijn. Vanaf 17 februari kunt u De Haagse School en de School van Barbizon bezichtigen. Deze laatste, Franse, school keert zich af van het dan gangbare historiestuk en gaat en plein air schilderen. De tentoonstelling laat de invloed van Barbizon op de Haagse School zien.

Eén gedachte over “Voor in de agenda”

  1. Beste Erik,

    Alleen een aankondiging van zo’n interessante tentoonstelling als ‘Plein air’ is een beetje aan de magere kant. Je neemt het me vast niet kwalijk als ik nog iets aan jouw woorden toevoeg.
    Hier volgt een kleine impressie van de twee kunstenaarsgroeperingen en hun werkwijzen:

    De schilders van de School van Barbizon, onder wie Millet, Corot, Daubigny en Rousseau, vestigden zich halverwege de negentiende eeuw in het Franse Barbizon, vlakbij Fontainebleau. De heren hadden gemeen dat ze zich afzetten tegen de toen heersende regels van de Academie voor Schone Kunsten om de grote antieke meesters na te volgen en neo-classistische doeken te schilderen. Zij kozen er voor om eens iets heel anders te doen: om voor het eerst in de buitenlucht, ‘en plein air’, het mooie Franse landschap vast te leggen, een genre dat tot dat moment door de kunstpausen van de Academie als ‘inferieur’ werd betiteld. Niet alleen de natuur stond centraal, maar ook de mensen die er woonden en werkten, zoals de boeren die Millet schilderde op zijn beroemde doek ‘Het Angelus’ (1858/1859). Het kleurenpalet van schilders was wat aan de sombere kant; men koos graag voor tinten als bruin, groen en grijs.
    Ook de kunstenaars uit de Haagse School (1860-1900) kenden een voorliefde voor werken in het vrije landschap en kozen de natuur met regelmaat als onderwerp voor hun creaties. Weissenbruch, Maris en Mauve gaven er zelfs de voorkeur aan om in regen en storm de Hollandse polders en de Haagse duinen te vereeuwigen. Ook qua kleurgebruik is er nogal wat overeenkomst tussen de kunstenaars van Barbizon en de Haagse School.
    In het Haags Gemeentemuseum is ook nog een tentoonstelling van foto’s van wijlen Paul Huf te zien, die een mooi beeld geeft van de bossen van Barbizon waar de schilders werkten.

    Voorwaar, dat moet een buitengewoon aardige tentoonstelling zijn.
    Ik ga er zeker heen. Misschien zien we elkaar daar!

    Hartelijke groet,
    Karin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *