Opera Andrea Chenier in Klara’s programma Scala

Dirigent Pinchas SteinbergVanuit Barcelona
Aanstaande zaterdag, vanaf 20:00 uur, kunt u in het radioprogramma Scala van de Nederlandstalige Belgische zender Klara luisteren naar een uitvoering van de opera Andrea Chenier uit 1896, van de Italiaanse componist Umberto Giordano (1867-1948). Het betreft een uitvoering in de Spaanse stad Barcelona, waar dit muziekdrama, ruim 111 jaar na ontstaan, is opgevoerd door de tenor José Cura als Andrea Chenier; de sopran Deborah Voight als Maddalena de Coigny; en de bariton Carlos Alvarez als de bediende Carlo Gérard, die zich later verkleedt als sans-culotte [1]; Marina Rodríguez Cusí is Bersi, het dienstmeisje van Maddalena. Zes andere solistische rollen., waarvan één vrouw en vijf mannelijke figuren, zijn voorts nog weggelegd voor niet nader genoemde personages in dit drama. Instrumentale ondersteuning wordt daarbij verkregen van het Orkest van het Gran Teatre de Liceu in de genoemde stad. Verder doet het koor van het theater in kwestie eveneens mee.
Dirigent is Pinchas Steinberg, die in 1945 werd geboren, eerst werd opgeleid als violist, maar sedert 1974 ook als dirigent van diverse vooraanstaande orkesten in Europa is opgetreden. Momenteel is hij verbonden aan het Orchestre de la Suise-Romande. Steinberg is veelvuldig onderscheiden voor zijn opnamen van werken van Wagner, Richard Strauss, Jules Massenet [2] en Alfredo Catalani (1854-1893).
De bewuste uitvoering van Andrea Chenier, die u zaterdag via Klara kunt beluisteren, betreft een opname van de Europese Radio Unie, die werd gerealiseerd op 29 september in het bovengenoemde theater. Voor uitgebreide informatie en achtergronden met betrekking tot deze opera verwijzen we u naar ons artikel van 11 maart 2007, de dag waarop dit muziekdrama voor de 111de keer verjaarde, en verder dat van 6 april 2007.
__________

Lees ook:  Wagners 'Rheingold' op NDR Kultur, rechtstreeks uit Hannover

[1] Sansculotte: benaming voor een lange broek zonder knieën (en dat is ook de letterlijke betekenis), die door voornamelijk financieel onvermogende mannen werd gedragen, maar het begrip werd eveneens gebruikt als spotnaam voor alle Franse (revolutiegezinde) burgers. Later, toen de Grote Omwenteling van 1789 eenmaal doorzette, werd deze term gebruikt voor alle revolutionairen in Franrijk.

[2] Jules Massenet: zie onze bijdrage over diens opera Thaïs, eveneens heden, maar later op de dag. Zie tevens ons artikel van zaterdag 3 maart 2007 onder meer over diens opera Manon.
__________
Afbeelding: Dirigent Pinchas Steinberg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *