Charles Dickens — A Critical Study (1898) by George Gissing

Nu het eerste Nederlandstalige Belgische televisienet EEN met ingang van heden op enige achtereenvolgende vrijdagavonden in afleveringen het historische drama ‘Bleak House’ naar de roman van Charles Dickens zal uitzenden, past enige aandacht voor een kritisch essay over deze man, voor het eerst verschenen in 1898. […]

Een lang essay
Aangezien de eerste Nederlandstalige Belgische televisiezender EEN vanaf 7 januari — vrijdags, ’s avonds tussen 22:15 uur en 23:05 uur — in enkele afleveringen een historische dramaserie getiteld Bleak House zal uitzenden, gebaseerd  op de gelijknamige roman uit 1852 van Charles Dickens (1812-1870), is het wellicht aardig even de aandacht te richten op het boek Charles Dickens met als ondertitel A Critical Study uit 1897 van de hand van de uitermate productieve auteur George Gissing (1847-1903). Met negen dozijn verhalen, twee dozijn romans en een reeks essays heeft de man flink bijgedragen tot de verspreiding van Engelstalige literatuur, maar veel heeft het hem niet opgeleverd; hij bleef tot het einde een bestaan in armoede leiden.
Af en toe slaagde hij er toch in te reizen en in de jaren 1897 en 1898 heeft hij in ieder geval enige tijd doorgebracht in Italië. Gedurende de herfst van 1897 heeft George Gissing zijn Dickens-essay — dat in boekvorm, inclusief register, toch nog net iets meer dan driehonderd bladzijden lang werd, tijdens een verblijf in het Italiaanse Siena geschreven.

George Gissing (1857-1903).

In het Voorwoord van juni 1902 — afgedrukt in de Imperial Edition van de Gresham Publishing Company te Londen, die in 1904 is uitgekomen — schrijft George Gissing dat hij een paar weken na het afronden van het manuscript, de drukproeven heeft gecorrigeerd in een kleine stad in de bergen van Calabrië, waarna het boek in februari 1898 in de Victorian Era Series is verschenen.

Lees ook:  Wilkie Collins' The woman in white als thema in BBC's Night waves

Aanpassingen
De latere editie van 1904 werd op de markt gebracht met twaalf topographical Illustrations van Frederic George Kitton (geboren 1856) — die elk op een hele pagina zijn afgedrukt en worden beschermd door een extra daarvoor mee ingebonden velletje voor elke tekening — welke per stuk door de tekenaar worden toegelicht in een Nabeschouwing. De eerste uitgave voldeed George Gissing toch niet helemaal, en dat heeft ertoe geleid dat hij hier en daar aanpassingen heeft aangebracht, die hij in bovengenoemd Voorwoord toelicht:

Logo op het linnen voorplat van
de Imperial Edition uit 1904.

“In the revision to which it has now been subjected, certain errors and oversights, du to that hasty proofreading far from books, called  for correction.” Hier en daar heeft de schrijver een passage herschreven of bepaalde opmerkingen onderdrukt, gehoorzamend aan wat hij hoopt een rijper oordeel te zijn geworden. ‘Indekkend’ heeft hij zijn opmerkingen vooraf in de Imperial Edition besloten met de wijze woorden: “Not willingly have I forgone any care which might render these pages less unworthy of their subject.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *