Nog tot 4 maart kunt u in Het Princessehof te Leeuwarden de tentoonstelling zien met de topstukken uit de art nouveaucollectie van Tegel- en Faiencefabriek Holland (zie eerder bericht). Naar aanleiding van de tentoonstelling is ook het eerste overzichtswerk verschenen, waarin de geschiedenis van de fabriek en de ontwikkeling van het keramiek op een prachtige manier bij elkaar is gebracht. Van alle belangrijke Nederlandse keramiekproducenten van rond 1900 waren tot voor kort overzichtswerken beschikbaar, behalve van die van Holland. Dat deze lacune nu is opgevuld, is een enorme aanwinst, omdat de productie van de Utrechtse fabriek vanuit artistiek oogpunt wellicht wel de meest interessante is.
In De Collectie Holland. Art nouveau keramiek van de Faience- en Tegelfabriek ‘Holland’ beschrijft kunsthistorica en auteur Marianne Heslenfeld uitgebreid en gelardeerd met interessant archiefmateriaal, de geschiedenis van het door Jan Willem Mijnlieff (1862-1940 ) gestichte bedrijf. Mijnlieff, telg uit een steenbakkersfamilie, kocht in 1894 het fabriekje aan waar hij vanaf 1896 onder de naam ‘Holland’ kunstaardewerk en tegels zou gaan produceren. In 1918 wordt de fabriek al geliquideerd, maar in de productie van ruim twintig jaar is het talent van diverse keramiekartiesten te zien, die vaak in redelijk korte dienstverbanden tussen de diverse plateelbakkerijen rouleerden. Naast beschrijvingen van de werkzaamheden van enkele van de belangrijkste kunstenaars, is in het boek een overzicht opgenomen van enerzijds het sier- en gebruiksaardewerk, en anderzijds van de tegelproductie. De twee tentoonstellingen in respectievelijk Leeuwarden en Otterlo zijn volgens deze indeling ingericht. De talrijke en vaak paginagrote foto’s van het keramiek geven de lezer een uitstekend beeld van de eigen stijl van Holland. De tekst, met daarin zeer duidelijke verwijzingen naar het beeldmateriaal, geeft het evenwicht dat het boek voor zowel kenner, geïnteresseerde en leek aantrekkelijk maakt. Het keramiek van Holland is gewild en daardoor duur, let u dus goed op keramiek voorzien van het eikenblad als merkteken, met daarin schuin de letters JWM (de initialen van de oprichter), en zonder de naam ‘Holland’, want daaraan, naast de specifieke ontwerpen, herkent u deze topstukken.
(De collectie Holland. Art nouveau keramiek van de Faience- en Tegelfabriek ‘Holland’, door Marianne Heslenfeld, met een bijdrage van Henk Nijenhuis, onder redactie van Karin Gaillard. Waanders Uitgevers Zwolle/Princessehof Leeuwarden, ISBN 90-400-8314-2, € 34,95, gebonden, 160 pagina’s, 200 kleurenfoto’s, 30 zwart-witfoto’s. U kunt het boek hier bestellen).
Eén gedachte over “De collectie Holland: het boek”