VERSCHENEN: Frits Lapidoth Goëtia (1893)

Bij de gerenommeerde cultuitgeverij  Geroosterde Hond is
een heruitgave verschenen van Goëtia van Frits Lapidoth uit 1893. De tekst is verzorgd door de serieuze Neerlandicus Bas Jongenelen en van een inleiding voorzien door voormalig ‘fin de siècle-expert’ Sander Bink:

Goëtia verscheen in 1893 en handelt over zeer on-Hollandse zaken als satanisme, occultisme, symbolisme, anarchisme, drugs en decadentisme. Goëtia, ‘priesteres der zwarte kunst’, is de naam waaronder de Russische jonge knappe moderne heks Olga salon houdt in het decadente Parijs van de jaren 1890. Een belangrijke rol is weggelegd voor Satan: ‘de gedienstigen, schalkse, vrolijke Satan, die Genot belooft in plaats van Ontbering, Wellust biedt in plaats van Ascetisme.’
De roman gaat tevens over historische figuren uit het occultisme als Joséphin Péladan en Stanislas De Guaita en is sterk beïnvloed door Là-bas (1891) van J.-K. Huysmans. Hoewel het in zijn tijd gretig gelezen werd is het tegenwoordig zo goed als vergeten en de oorspronkelijke uitgave zo goed als onvindbaar. Met deze uitgave is deze bijzondere Nederlandse roman uit het fin de siècle, van Europees belang, voor het eerst na ruim honderd jaar weer beschikbaar.

Frits Lapidoth (1861-1932) was een toonaangevend criticus en journalist die rond 1890 in Parijs woonde en daar voor het Nederlandse publiek verslag deed van het culturele leven. Hij schreef tevens poëzie, verhalen en romans. Werken als Moderne problemen (1890), Ironisch en tragisch (1895) en Vrij? (1897) gaan evenals Goëtia over actuele thema’s.
[Flaptekst]

Lees ook:  De toekomststaat (een nachtmerrie Fin-de-Siècle)

De reacties op de rondgestuurde recensie-exemplaren waren ronduit lovend:

‘Als ik dit had geweten, was ik met je gaan lunchen.’(Arjan Peters); ‘Beter dan Vestdijk!’(Sylvia Witteman); ‘Met glans het belangrijkste boek van de hele negentiende eeuw.’(Jeroen Brouwers); ‘Stoner done right’ (Oscar van Gelderen); ‘Een héérlijk boek, van groot belang voor het hedendaagse literatuuronderwijs.’ (Coen Peppelenbos); ‘Dit is meer dan een boek, dit is een dáád!’ (Ilja Leonard Pfeijffer); ‘Beter dan de eerste Canal Terror L.P.’ (Ileen Montijn).

Afbeelding omslag: T.A. Steinlen Rentrée du soir. 1897

ISBN 9789464050967

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *