De Vlaamse krant De Standaard heeft een rubriek waarin men heruitgegeven klassiekers de hedendaagse maat neemt. Alexandra de Vos hield Reis door de Oriënt van Gustave Flaubert tegen het licht, en vond het maar weinig verheffend: ‘Een gevoel van futiliteit sijpelt van de pagina’s. Flaubert kan hier nog niet bogen op de perfect uitgebeende stijl die Madame Bovary zo verpletterend maakt. Reis door de Oriënt is het kladboek van een schrijver in ontwikkeling, al deelt het in dezelfde zielstoestand als latere romans. In de Oost oefende Flaubert zijn toonladders om er later meesterwerken mee te componeren. Meesterwerken van een grote morele troosteloosheid, dat spreekt. Aan volksverheffing deed Gustave nu eenmaal niet.’
Reis door de Oriënt: ‘weinig verheffend’
De Vlaamse krant De Standaard heeft een rubriek waarin men heruitgegeven klassiekers de hedendaagse maat neemt. Alexandra de Vos hield Reis door de Oriënt van Gustave Flaubert tegen het licht, en vond het maar weinig verheffend: ‘Een gevoel van futiliteit sijpelt van de pagina’s. Flaubert kan hier nog niet bogen op de perfect uitgebeende stijl die Madame Bovary zo verpletterend maakt. Reis door de Oriënt is het kladboek van een schrijver in ontwikkeling, al deelt het in dezelfde zielstoestand als latere romans. In de Oost oefende Flaubert zijn toonladders om er later meesterwerken mee te componeren. Meesterwerken van een grote morele troosteloosheid, dat spreekt. Aan volksverheffing deed Gustave nu eenmaal niet.’