De Tweede en de Eerste
Gustav Mahler heeft het zelf voorspeld: “Meine Zeit wird kommen.” Die tijd vormt inmiddels gedurende zeker vier decennia een niet meer weg te denken onderdeel in de vaste seizoen-programmering van alle zichzelf respecterende middelgrote en (relatief) zeer omvangrijke symfonieorkesten tot ver buiten het werelddeel waar de componist werd geboren en zich heeft ontwikkeld. Het fenomeen van twee Mahler-symfonieën die men op één dag via de ether kan beluisteren, is dan ook al lang geen uitzonderlijkheid meer. Maar nog steeds bijzonder genoeg om vermelding te vinden in het kader van deze fin de siècle cultuursite. Zondag kunt u eerst luisteren naar de Tweede [1], later op de dag naar de Eerste: Der Titan.
Opvattingen
De onverschilligen ten opzichte van die componist zullen de schouders ophalen, en de tegenstanders zullen weer beginnen over “die platte Oostenrijkse volkswijsjes waar echt niemand op zit te wachten.” Vooral niet als die “simplistische elementen” zo breed worden uitgesponnen. Maar de liefhebbers, de adepten en de in aanbidding knielende bewonderaars zullen opgetogen binnenskamers blijven als zondag 6 december eerst de Tweede Symfonie via Neerlands’ Radio 4 zal klinken in Avro’s Middagconcert, uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons, met medewerking van de sopraan Ricarda Merbeth en de mezzosopraan Bernarda Fink. Dit concert zal woden uitgezonden vanaf 14:02 uur.
Voor al degenen, die tegelijkertijd van het symfonische oeuvre van Mahler en van de muziekdrama’s van Giuseppe Verdi (1813-1901) houden, wordt het nog even kiezen, aangezien diezelfde middag, een half uur eerder, op Nederland 2, een versie van Aida met de daarbij behorende beelden zal worden uitgezonden.
Schleswig-Holstein Musik Festival
In het muziekprogramma Soirée van de regionale Duitse radiozender NDR Kultur wordt diezelfde avond tussen 22:00 uur en middernacht een concert uitgezonden dat is gegeven in het kader van het Schleswig-Holstein Musik Festival. Voorafgegaan door het Concert voor piano en orkest nr. 3 in C-groot, opus 26 van Sergej Prokofjev (1891-1953) — het meest populaire concert in dat genre van de componist, gecreëerd in de jaren 1917-1921 — met Lang Lang als solist, zal de Eerste Symfonie in D van Gustav Mahler worden uitgevoerd door het orkest dat voor dat festival beschikbaar was, onder leiding van Christoph Eschenbach, die zich — volkomen tegen mijn verwachting in — heeft ontpopt tot een Mahler-dirigent van internationale klasse.
Deze — naar het lijkt meest uitgevoerde symfonie van Mahler — is uitgebreid beschreven op dit net in een artikel dat we op 23 augustus 2006 hebben opgenomen onder de titel Natuurliefde als katharsis — Mahlers Eerste als zelfanalyse. Op 7 januari van dit jaar wezen we reeds op een uitvoering van dat werk onder leiding van laatstgenoemde dirigent, die op 7 januari van dit jaar op BBC Radio3 te volgen was.
__________
[1] Wie voldoende lustbeleving aan die Tweede van Mahler kan onttrekken, zou aanstaande donderdag — tussen 17:00 uur en 18:35 uur — de muziekzender met beelden Mezzo moeten inschakelen. Daar kan men getuige zijn van een uitvoering onder leiding van Pierre Boulez, die het werk presenteert met de Berliner Staatskapelle. Een hele belevenis, beloof ik u. De vaste dirigent van dat ensemble, Daniel Barenboim, zat in de zaal en betoonde zich zeer enthousiast.