Na 1900 nam de belangstelling bij professionele fotografen geleidelijk af, maar het bleef bij amateurs nog lang een populair genre: stereofotografie. Begrijpelijk, want door een eenvoudig principe – twee nét even verschillende foto’s worden met behulp van een speciale ‘viewer’ weer tot één beeld gesmeed – verkrijgt de opname een driedimensionale diepte waarbij onze visuele ervaring van de echte wereld maar bleekjes afsteekt. Er ontstaat een soort fotografische hyperwerkelijkheid die de kijker elke keer weer verrast en betovert.
In het Spaarnestad Fotomuseum in Haarlem kan men nog tot het eind van deze maand de magie ondergaan van de driedimensionale wereld rond 1900. Voor de expositie STILLS heeft men een selectie gemaakt uit de ruim 2000 glasplaatjes met stereofoto’s die de Haarlemse ondernemer, pionier, amateurfotograaf en wereldreiziger J.G. Mulder (1869-1922) maakte op zijn reizen in Indochina en de Verenigde Staten. Zowel de technologische ontwikkelingen en achtergronden van de stereofotografie als de verhalen over leven en werk van J.G. Mulder komen aan bod.
De tentoonstelling is overigens onderdeel van een breder cultureel project. Op basis van de foto’s uit het archief van Mulder is een interactieve website gemaakt, waar het publiek zelf verhalen aan het beeldmateriaal kan toevoegen. Deze verhalen dienen vervolgens als uitgangspunt voor een theatervoorstelling die vanaf 30 november in verschillende theaters in Nederland wordt opgevoerd. Ook is er een fotoboek over de collectie uitgebracht: J.G. Mulder: Zijstraten van de geschiedenis – De wereld rond 1900 in stereofoto’s, met een essay van John Kleinen, is een uitgave van De Verbeelding en kost € 19,90.