Historische opname van Manon Lescaut op Belgische zender Klara

Hoezeer het historische actueel kan zijn, blijkt altijd weer, vooral in de zomermaanden als de verschillende radio- en televisiezenders nog wel eens iets uit de archieven opduiken wat heden ten dage nog steeds van groot artistiek belang kan zijn. […]

Mono-versie uit 1957
Soms heeft de komkommertijd met in tal van disciplines van de kunsten, een groot aantal herhalingen via de ether — en, met het oog op de financieel-economische situatie van de huidige tijd, deze zomermaanden wellicht nog meer dan in voorafgaande jaren — ook voordelen:  één daarvan valt te beluisteren op zaterdag 8 augustus — vanaf 20:00 uur — via de klassieke zender Klara van de Nederlandstalige afdeling der Belgische publieke omroep BRT. Dan wordt de, inmiddels historische, Scala-opname uit 1957 van de opera Manon Lescaut opnieuw uitgezonden. Dit muziekdrama werd gecomponeerd in de jaren 1892-93 door Giacomo Puccini — die werd geboren in 1858 in de Italiaanse plaats Lucca en is overleden in de Belgische hoofdstad op 29 november 1924.
Het bijzondere aan deze radio-uitzending is dat de twee grootheden van de vooral Italiaanse operabühne van die dagen — Maria Callas (1923-1977) en Giuseppe di Stefano (1921-2008) — deze rollen vertolken. Er bestaat een mono-versie op twee cd’s van deze uitvoering in de Milanese Scala. Deze is nog steeds verkrijgbaar op het label EMI. Het instrumentale ensemble stond onder leiding van de in die tijd veelvuldig optredende en alom befaamde Tullio Serafin (1878-1968), die met zijn eigen orkest veelvuldig de openluchtvoorstellingen van opera’s tijdens de zomermaanden in de arena van Verona begeleidde.
Het duo in kwestie trad vanaf 1951 in tal van operaproducties op: Maria Callas gaf nadrukkelijk de voorkeur aan Giuseppe di Stefano als partner in de vorm van tegenspeler. Die constellatie heeft zich ook korte tijd in hun privéleven voorgedaan. Drie decennia — van begin jaren veertig tot in dezelfde periode van de jaren zeventig van de vorige eeuw — stond de befaamde tenor in de schijnwerpers, en in de maanden november en december 1973 hebben Callas en hij nog een aantal duetten opgenomen met het London Symphony Orchestra voor het label Philips. Hoewel deze tweezangen met orkestrale begelding  nooit de officiële markt hebben bereikt, bestaat er aantal illegale versies.

Lees ook:  Het vergeten wonderkind — Erich Wolfgang Korngold

Tekst en muziek
Aan het libretto van Manon Lescaut is weliswaar  door Puccini zelf meegewerkt — evenals door nog vijf andere scribenten —, maar voor het overgrote deel is collega-componist Ruggiero Leoncavallo (1857-1919) verantwoordelijk voor de inhoud. De basis vormt de roman van L’historie du chevalier Des Grieux et de Manon Lescaut uit 1731/1753 [1], geschreven door Antoine François Prévost (1697-1763).
De eerste voorstelling werd gerealiseerd op 1 februari 1893 in het Theatro Regio van de Italiaanse stad Turijn.
In tegenstelling tot Jules Massenet (1842-1912) die in zijn opera het boek van Abbé Prévost getrouw volgt, heeft Puccini zich beperkt tot enkele episodes daaruit.
__________
[1]
Het boek werd voor het eerst in 1731 uitgegeven, maar in enkele instanties veroordeeld tot de brandstapel; pas de versie uit 1753 mocht worden verspreid.
____________
Afbeeldingen

1. Maria Callas. (Foto: EMI.)
2. Giuseppe di Stefano.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *