Tot en met 31 augustus presenteert Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden een tentoonstelling van het werk van de keramist Henri Breetvelt (1864-1923). De 120 kunstwerken, die voor het grootste deel afkomstig zijn uit particuliere collecties, tonen de artistieke ontwikkeling en de veelzijdigheid van deze schilder die omstreeks 1900 gold als een representant van de Art Nouveau in de wereld van het sieraardewerk.
Breetvelt werd rond 1885 opgeleid als schilder op de Polytechnische School in Delft en begon zijn carrière bij de alom bekende plateelbakkerij De Porceleyne Fles in dezelfde stad. Zijn eerste opdracht bestond uit het beschilderen van tegels met voorstellingen van de toen in zwang zijnde Haagsche School en met het kopiëren van details uit schilderijen van oude meesters als Frans Hals en Rembrandt. Breetvelt verlegde al snel zijn werkterrein naar de Plateelbakkerij Zuid-Holland in Gouda, waar hij zich ontwikkelde als een vernieuwend kunstenaar. Hoewel hij in het begin nog wel trouw bleef aan zijn ‘Delftsche’ stijl, viel in zijn werk de liefde voor de Japanse prentkunst, inspiratiebron voor veel Art Nouveau-kunstenaars, te onderkennen. Niet lang daarna verruilde Breetvelt Gouda voor Maastricht, waar hij bij de Société Céramique ging werken. Hij ontwierp daar schilderingen voor gevelplaten en verwierf roem met zijn zeer grote siervazen.
Toen Breetvelt in 1916 voor Plateelbakkerij Zuid-Holland ging werken, steeg zijn roem en kreeg hij privileges zoals een eigen atelier en assistenten. De stijl van zijn schilderkunst schoof op naar het expressionisme en zijn werk werd goed verkocht. Vooral de wandborden en vazen met ‘kleurige fantasieën’ waren zeer geliefd. Het werk van Henri Breetvelt is bij kopers en verzamelaars nog steeds populair, niet in de laatste plaats omdat hij unica’s maakte en zijn werk signeerde met ‘decor Breetvelt’.
Het Keramiekmuseum Princessehof is gevestigd in de Grote Kerkstraat 11 te Leeuwarden en is geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00-17.00 uur