Opera’s op zaterdag 17 maart via radio en televisie

De componist Engelbert HumperdinckRuime keus via de ether
Naast Charles Gounods Faust, in en tevens vanuit de Met in New Yorkwaarover we in een separate bijdrage op deze dag berichten —, valt er echter nog flink wat meer aan opera via de ether te beluisteren, en in één geval tegeljkertijd te zien. Niets van dat alles is verwant, behalve dat al het voorgestelde onder de noemer muziekdrama valt. Het gebrek aan enige directe verwantschap heeft betrekking op alle uitvoeringen en opvoeringen, die deze zaterdagavond via diverse radiozenders — en, in het geval van Wagner, eveneens via de Britse televisiezender BBC 2 — te volgen zijn.

Hänsel und Gretel
Op woensdag 7 maart heeft Karin Peterson in deze krant vol kunst en cultuur reeds gewezen op de opera Hänsel und Gretel (1893) van Engelbert Humperdinck, die op 3 maart in de Twentse Schouwburg in Enschede in première is gegaan bij de Nationale Reisopera, en sedertdien de ronde doet door ons vaderland. Van die eerste voorstelling is een opname gemaakt, die in het wekelijkse zaterdagavond programma NPS Opera live — deze keer in een uitzending van de NPS zelf — op Radio 4 zal worden uitgezonden. De rol van Hänsel zal worden gezongen door Nerys Jones, mezzosopraan; Gretel is terug te vinden in de voordracht van Mary Hegarty, sopraan; de Knusperhexe krijgt gestalte in de persoon van Nigel Robson, tenor. Kinderen van de Theatergroep Barst zijn eveneens van de partij, en datzelfde geld voor het orkest Holland Symfonia, onder leiding van Guido Johannes Rumstadt.
Het radioprogramma begint om 19:02 uur en eindigt om 23:00 uur. Niet al die tijd is bestemd voor de uitvoering van de opera zelf, die zo’n twee uur in beslag neemt.

Götterdämmerung
Eerder dan verwacht kunnen wij via de televisiezender BBC 2 kijken en luisteren naar het vierde — en dus laatste — deel van de tetralogie Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner: Götterdämmerung, in de versie van de Royal Opera Covent Garden, onder regie van Keith Warner. De rol van Brünnhilde word ingevuld door de sopraan Lisa Gasteen, Hagen Tronje krijgt gestalte in de, voor deze gelegenheid diepe, basstem van John Tomlinson, en Siegfried is terug te vinden in deDirigent Antonio Pappano, van de Royal Opera Covent Garden, in actie, ongetwijfeld tijdens een repetitie persoon en tenorstem van Peter Coleman-Wright. Naast al dezen heeft Peter Sidholm zich met zijn hoge basstem ontfermd over Nibelung Alberich. Koor en orkest van dit aloude opera-instituut worden geleid door de vaste dirigent van ‘Covent Garden’, Antonio Pappano.
Het feest voor oog en oor, vol zang en klanken van de meester van Bayreuth, begint om 22:30 uur en duurt tot 03:30 uur in de nacht.
Dit muziekdrama, dat veelal als ‘dritter Tag’ van het Bühnenfestspiel wordt betiteld — doordat het eerste deel als Vorabend wordt gekarakteriseerd —, is voor het eerst op- en uitgevoerd in Wagners ‘eigen huis’ te Bayreuth op 17 augustus 1876.
Van de vier delen is Götterdämmerung het rijkst aan muzikaal materiaal doordat de componist erin is geslaagd het zeer omvangrijke thematische materiaal van al die vier — en niet bepaald korte — muziekdrama’s te verwerken. De klankentaal, die Wagner hier heeft ontwikkeld, is in staat om vooral het gevoelsmatige element uit het geheel een zodanige plaats te geven dat de logica in de ontwikkeling nergens ontbreekt. Ook hier zal men derhalve de unendliche Melodie (de eeuwige melodie) veelvuldig tegenkomen. Maar: de melodie mag dan unendlich zijn, de tetralogie is met het wegsterven van de laatste toon wel ten einde.

*****

Afbeeldingen
1. De componist Engelbert Humperdinck.
2. Dirigent Antonio Pappano, van de Royal Opera Covent Garden, in actie, ongetwijfeld tijdens een repetitie.

Eén gedachte over “Opera’s op zaterdag 17 maart via radio en televisie”

  1. Kan ik van iemand de opname van Götterdämmerung op DVD of video verkrijgen? Door een programmeerfout mis ik het laatse uur!

    Alvast bedankt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.