Symbolisme en theosofie in het oeuvre van Henri Verstijnen

' Witte pauw' van Henri VerstijnenHet Museum Mesdag te Den Haag gunt vanaf heden tot en met 21 mei de destijds populaire maar nu vergeten kunstenaar Henri Verstijnen (1882-1940) zijn eerste overzichtstentoonstelling. Zijn werk is sterk beïnvloed door het gedachtegoed van de Theosofische Vereniging, waarvan hij in 1910 lid werd. Zijn verstilde beelden van boeddha’s, symbolen als lotusbloemen en witte pauwen verraden de Oosterse oorsprong van deze levensbeschouwing. Stilistisch is hij een late vertegenwoordiger van het fin de siècle, met invloeden van het japonisme, art nouveau en het symbolisme. Verstijnen experimenteerde met krabtechnieken en grafische procédé’s en kwam zo tot een eigen, ‘geheime’ methode, die hij ‘grafico’ noemde.

Een groot deel van de getoonde werken is afkomstig uit particulier bezit en werd niet eerder aan het publiek getoond. Tevens wordt middels gebruik van foto’s, brieven en andere persoonlijke documenten uit het familiearchief een beeld gevormd van het artistieke en persoonlijke leven van de kunstenaar. Van 7 november is de tentoonstelling ‘Zoeken naar harmonie. Symbolisme en theosofie in het oeuvre van Henri Verstijnen (1882-1940)’ ook te zien in het Drents Museum in Assen.

Lezingen
Ter gelegenheid van deze tentoonstelling wordt een reeks zondagmiddaglezingen georganiseerd onder de noemer ‘Zoeken naar Harmonie. Esoterische genootschappen en de kunsten in Den Haag rond 1900’. Sprekers uit verschillende vakgebieden vertellen over de betekenis van vrijmetselarij, theosofie, antroposofie en spiritisme voor beeldende kunst, architectuur, muziek en literatuur.

Programma
– 11 maart 2007: ‘Zoeken naar Harmonie. Symbolisme en theosofie in het oeuvre van Henri Verstijnen (1882-1940)’, drs. Audrey Wagtberg Hansen, kunsthistorica.
– 18 maart 2007: ‘Theosofie en Kunst rond 1900. Het ontwerp van architect K.P.C. de Bazel voor de theosofische tempel in de De Ruijterstraat te Den Haag, het huidige Museum voor Communicatie’, dr. Marty Bax, kunsthistorica.
n 25 maart 2007: ‘“Broeder Architect”. De betekenis van de vrijmetselarij en haar logegebouwen voor de Nederlandse architectuur rond 1900’, drs. Andréa Kroon, kunsthistorica.
– 1 april 2007: ‘Het regent stenen. Spiritisme in Nederland en Nederlands-Indië’, mr. Coen Ackers, jurist/auteur.
– 15 april 2007 (Museumweekend): ‘Esoterische thema’s in de Nederlandse literatuur rond 1900. Het werk van Louis Couperus en zijn tijdgenoten’, dr. Maarten Klein, neerlandicus.
– 29 april 2007: ‘Vrijmetselarij en esoterie als inspiratiebron voor muziek rond 1900’, dr. Malcolm Davies, muziekhistoricus.
– 6 mei 2007: ‘Het ontstaan van de Vrije School en sociale impulsen van Rudolf Steiner’, Rudolf Klinkenberg, docent Vrije School Den Haag.
– 13 mei 2007: ‘Zoeken naar Harmonie. Symbolisme en theosofie in het oeuvre van Henri Verstijnen (1882-1940)’, drs. Audrey Wagtberg Hansen, kunsthistorica.

Locatie: Museum Mesdag, Laan van Meerdervoort 7-f, Den Haag.
Tijdstip: op de bovengenoemde data om 15.00 uur.
Kosten: €12,50,- voor volwassenen, €7,50 voor kinderen t/m 17 jaar, €7,50 voor museumjaarkaarthouders (inclusief toegang museum/lezing, en versnaperingen), te voldoen aan de kassa voor aanvang van de lezing.
Aanmelden: In verband met het beperkte aantal zitplaatsen is aanmelding vooraf wenselijk. Belangstellenden kunnen zich opgeven per telefoon: 070 362 14 34 of per mail: wilde@museummesdag.nl.

Eén gedachte over “Symbolisme en theosofie in het oeuvre van Henri Verstijnen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *