Symfonieorkest De Harmonie met werken van rond 1900

Symfonieorkest De Harmonie, met dirigent Gerard Wiarda, in de Waterstaatkerk te Hengelo. (Foto: Adriaan van der Hoeven)Liefde voor de muziek staat voorop
Het jaarlijkse voorjaarsconcert te geven door het Symfonieorkest De Harmonie, gevestigd te Groningen, zal ook in 2007 op drie locaties worden gespeeld: in Leens, Assen en als laatste in de Stad, waar zelfs een heuse wereldpremière zal worden voorgesteld.
Naast een zeer eigentijds werk van de componist en pianist Henry Kelder (1), die met het orkest als solist zal optreden in het Tweede Pianoconcert van Camille Saint-Saëns, bestaat de rest van het veelzijdige programma uit werken die rond 1900 zijn geschreven, dan wel uit de werkplaats stammen van componisten die tijdens het fin de siècle hebben geleefd en/of gewerkt. Van Gabriel Fauré zullen twee stukken worden uitgevoerd, waarvan één met medewerking van het Christelijk Mannenkoor Leens, en verder van Francis Poulenc en Jean Sibelius elk één compositie.

Concertdata en programma
Het eerste van de drie concerten wordt gegeven op zondag 18 maart om 16:00 uur in de Petruskerk Leens. Het muzikale gebeuren wordt geopend met de Pavane voor orkest — met eventuele medewerking van een koor — uit 1887 van Gabriel Fauré (1845-1924). Daarna komt een waarachtig kind van het fin de siècle zijn opwachting maken: FrancisDirigent Gerard Wiarda (links) en componist Henry Kelder Poulenc (1899-1963) met de Deux Prières (2) Mezzo-sopraan Lies Akkerman zingt in Pelléas en Mélisande (3) opus 46 uit 1904/05, van Jean Sibelius (1862-1957). Vervolgens is de beurt opnieuw aan Gabriel Fauré met de Cantique de Jean Racine (4) Besloten wordt met het Concert nr. 2 voor piano en orkest in g kl.t. (1868) van Camille Saint-Saëns. Henry Kelder zal de solopartij voor zijn rekening nemen.
Op woensdag 21 maart, om 19:30 uur, zal het concert worden herhaald in het Theater Van Boeyenoord Assen. Zaterdag 24 maart is Groningen aan de beurt, waar het concert zal worden gegeven in de Nieuwe Kerk. De aanvangstijd is dan 20:15 uur. Daar zal ook de wereldpremière worden gegeven van Henry Kelders nieuwe werk, dat in opdracht van het Symfonieorkest De Harmonie werd geschreven: de ouverture Michiel de Ruyter.

Het ensemble
Een aantal leden van enkele studentenorkesten besloot in 1974 tot de oprichting van het Symfonieorkest De Harmonie. Deze naam is een posthuum eerbetoon aan de voormalige concertzaal in het centrum van Groningen, waarvan — na de cultuurschande van de sloop in 1973 — slechts de voorgevel overeind is gebleven en waarachter de toegang ligt naar, Het voorplein van het toenmalige concertgebouw De Harmonie in Groningenvooral, de letterenfaculteiten van de Rijksuniversiteit in deze Stad. Het ensemble wordt gevormd door gevorderde amateur-musici, die zo nodig worden aangevuld met conservatoriumstudenten. Tweemaal per jaar, in de lente en in de herfst, wordt het orkest geformeerd en slagen de musici er steeds opnieuw in om in relatief korte tijd een geheel nieuw programma in te studeren. Dit gebeurt sedert de oprichting nu alweer meer dan drie decennia onder de bezielende leiding — in een overigens zeer exacte benadering van de muziek — van Gerard Wiarda, wiskundeleraar in de Martinistad, die ook nog eens dertig jaar het studentenorkest Mira in dezelfde metropool heeft gedirigeerd.
Het Symfonieorkest De Harmonie concerteert voornamelijk in Noord-Nederland; daar horen de Waddeneilanden en Overijssel tevens bij. Een enkele keer passeert men ook een landsgrens om in een ander taagebied te concerteren.
In het seizoen van het dertigjarig bestaan heeft het orkest de opera Abu Hassan (1810/11) van Carl Maria von Weber (1786-1826) met enorm succes uitgevoerd. Voor menig orkestlid mag dat nog wel weer eens.

*****

(1) Henry Kelder (geboren te Groningen in 1973) studeerde tot 1995 aan het Noord Nederlands Conservatorium, daarna zette hij zijn studie te Rotterdam voort bij Barbara Grajewska.
Compositie studeerde hij aan het Utrechts Conservatorium bij Tristan Keuris en vervolgens bij Louis Andriessen in Den Haag.

(2) In dit geval gaat het waarschijnlijk om twee van de Quatre petites prières de Saint François d’Assise voor mannenkoor uit 1948.

(3) Deze compositie is gebaseerd op het met veel symboliek doorspekte toneelstuk Pelléas et Mélisande uit 1892, pas in het daarop volgende jaar voor het eerst opgevoerd in Parijs van de Franstalige Belg Maurice Maeterlinck (1862-1949), die in 1911 werd onderscheiden met de Nobelprijs voor Literatuur. Claude Debussy voltooide, in 1902, naar aanleiding hiervan een gelijknamige opera. In hetzelfde jaar begon Arnold Schönberg met een symfonisch gedicht, en voorafgaand aan Sibelius was Gabriel Fauré de derde van de vier muzikale grootheden die rond 1900 deze ware fin de siècle-stof in muziek hebben overgebracht, zij het dat de beide laatstgenoemden het hebben beperkt tot toneelmuziek.

(4) De Cantique de Jean Racine, opus 11, van Francis Poulenc, bestaat zelfs in twee versies. De eerste, uit 1864 is voor solistenkwartet en gemengd koor met orgel. In 1875 vervaardigde de componist er nog een versie van voor koor en orkest. Het hoeft geen betoog dat de laatste versie zal worden gespeeld.

*****

Afbeeldingen
1. Symfonieorkest De Harmonie, met dirigent Gerard Wiarda, in de Waterstaatkerk te Hengelo. (Foto: Adriaan van der Hoeven)
2. Een gedenkwaardig ogenblik met twee tevreden heren musici: links Gerard Wiarda, dirigent sedert de oprichting in 1974, van het Symfonieorkest De Harmonie, samen met een opgetogen componist, Henry Kelder, die hem de partituur van zijn nieuweling overhandigt.
3. Een beeld uit inmiddels lang vervlogen tijden, toen zelfs het voorplein van het toenmalige concertgebouw De Harmonie in Groningen nog intact was.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *