Wagner en de onverstaanbaarheid van de gezongen hoge noot

Het is een bekend probleem in de wereld van de opera: als sopranen de hoogste regionen van hun stembereik aanspreken, dan gaat dit ten koste van de verstaanbaarheid van de tekst. Bepaalde klinkers zijn eenvoudigweg niet het strottenhoofd uit te krijgen als de zangeres ook het publiek op de achterste rijen van de concertzaal ordentelijk wil bedienen. Wetenschappers ontdekten pas geleden hoe dat precies komt. Maar ze constateerden met behulp van computermodellen óók dat Richard Wagner, zonder deze wetenschappelijke kennis te bezitten, in zijn woordkeuze terdege rekening hield met deze beperkende omstandigheid; significant méér dan operacomponisten voor en na hem. Lees meer hierover op seedmagazine.com.

Het is een bekend probleem in de wereld van de opera: als sopranen de hoogste regionen van hun stembereik aanspreken, dan gaat dit ten koste van de verstaanbaarheid van de tekst. Bepaalde klinkers zijn eenvoudigweg niet het strottenhoofd uit te krijgen als de zangeres ook het publiek op de achterste rijen van de concertzaal ordentelijk wil bedienen. Wetenschappers ontdekten pas geleden hoe dat precies komt. Maar ze constateerden met behulp van computermodellen óók dat Richard Wagner, zonder deze wetenschappelijke kennis te bezitten, in zijn woordkeuze terdege rekening hield met deze beperkende omstandigheid; significant méér dan operacomponisten voor en na hem. Lees meer hierover op seedmagazine.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *