In plaats van de gebruikelijke opera-avond vanaf 19:00 uur, krijgen we deze zaterdagavond op de Nederlandse luisterzender Radio 4 geen muziekdramatische productie voorgeschoteld, maar laat men ons in beide gevallen de concerten ‘bijwonen’ tijdens de laatste Matinee op de zaterdag in het Amsterdamse Concertgebouw. Daarin worden zowel ’s middags, alsook ’s avonds twee composities ten gehore gebracht, waarvan ’s middags de Zesde Symfonie van Gustav Mahler (1860-1911), welke is onstaan in de periode 1903-1905, en ’s avonds de Zevende, gecomponeerd in de periode 1904-1906, binnen het tijdsbestek past waarmee dit magazine zich intensief bezighoudt.
Nu bent u inmiddels van ons gewend dat we in zo’n geval een uitgebreide toelichting met partituurtechnische op- en aanmerkingen publiceren, maar daar zien we van af, omdat het werk in kwestie zal worden geleid door Jaap van Zweden, die muziek maakt, welke bepaald niet ons kopje thee is. Die dirigent had toch maar beter voetballer kunnen worden. Evenmin hadden wij indertijd ook maar de geringste waardering voor de vettige violistiek vanuit de onderbuik waarmee hij eerst de nationale en later ook nog de internationale concertpodia heeft ingesmeerd.
Niets tegen het Radio Filharmonisch Orkest — dat overigens in deze beide concerten niet alleen optreedt, maar samen met de Radio Kamer Filharmonie. Tijdens beide concerten treedt een solist op, maar de compositie in de middag en die ’s avonds — en derhalve eveneens die twee solisten — vallen buiten ons bereik.
Er zullen zich zeker binnen niet al te lange tijd gelegenheden voordoen waarbij we u weer wel graag nader over die Mahler-symfonieën die bekend staan als de Tragische, respectievelijk als Das Lied der Nacht, zullen informeren. Deze zijn reeds ‘in de maak’.
_________
Afbeelding
Gustav Mahler in Nederland, 1906.