Artistieke fin de siècle-revolutie van Parijs nu te zien in Oldenburg

Intérieur aux tentures roses IIIOp zondag 14 oktober aaanstaande wordt in het Horst-Janssen-Museum in de Noord-Duitse stad Oldenburg een expositie geopend onder het motto Parijs in de ban van Japan. Hierin wordt duidelijk gemaakt dat een aantal van de Franse fin de siècle-kunstenaars, zoals Pierre Bonnard (1867-1947), en tevens Edgar Degas (1834-1917) met Edouard Manet (1832-1883) naast Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), en ook Félix Vallotton (1865-1925), zich hebben laten inspireren door tal van oudere Japanse houtsneden. Speciaal voor de Bremer expositie geselecteerde stukken van de hierboven genoemde meesters maken duidelijk hoezeer deze mede zijn geïnspireerd op de oudere Japanse kunst. In het midden van de negentiende eeuw, in 1858 om hier exact te zijn, herstelde Japan, na zich twee eeuwen volledig te hebben ingekapseld, diverse contacten met het Westen, waardoor men in Europa eindelijk kon kennisnemen van de kunsten en de kunstnijverheid van dat verre Nippon. De belangstelling en de admiratie in ons werelddeel waren zeer groot en zo kon beïnvloeding evenmin uitblijven.
Naast al deze westerse stukken wordt er tevens een vijftigtal werken van vooraanstaande Japanners getoond, van onder anderen Kitagawa Utamaro (1753-1806), Katsushika Hokusai (1760-1849) en Ando Hiroshige (1797-1858). Een en ander wordt nog aangevuld met een theeceremonie en een modeshow speciaal van kimono’s.
De tentoonstelling, die tot en met 20 januari 2008 duurt, is zes dagen per week van 10:00 uur tot 18:00 uur geopend, maar op maandag niet toegankelijk, zoals dat in tal van musea in binnen- en buitenland gebuikelijk is. Eventueel is hier nadere informatie te vinden.
____________
Afbeelding: Edouard Vuillard (1868-1940): Intérieur aux tentures roses III. Lithografie uit 1899, te zien tijdens de tentoonstelling Parijs in de ban van Japan in het Horst-Janssen-Museum te Oldenburg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *