Alfred Stevens en de vrouw in het fin de siècle

Naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling van Alfred Stevens in het Van Gogh Museum in Amsterdam wordt op 14 november een mini-symposium gehouden onder de titel ‘Met fluwelen handschoenen: Alfred Stevens en de vrouw in het fin-de-siècle, een bijzondere ontmoeting tussen de filosofie en de kunsten’. […]

Naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling van Alfred Stevens in het Van Gogh Museum in Amsterdam wordt op 14 november een mini-symposium gehouden onder de titel ‘Met fluwelen handschoenen: Alfred Stevens en de vrouw in het fin-de-siècle, een bijzondere ontmoeting tussen de filosofie en de kunsten’.

De Belgische kunstenaar Alfred Stevens (1823-1906) maakte in Parijs furore met zijn schilderijen van elegante, intrigerende, ongrijpbare vrouwen. De historische en realistische scènes uit zijn beginperiode verruilde hij al snel voor afbeeldingen van vrouwen uit de gegoede klasse in hun luxueus ingerichte interieur. Ze roepen de sfeer op van het joyeuze Parijse leven.

Het afwisselende programma van dit mini-symposium bestaat uit lezingen, beeldpresentaties, muziek-  en filmfragmenten. Het gaat dan niet alleen over kunst, maar ook over het leven van de vrouw in die tijd. Wie waren deze vrouwen die in hun mooie jurken door Stevens werden afgebeeld? Hoe brachten zij de dag door? Wat waren hun dromen en verlangens?

Edwin Becker, kunsthistoricus en hoofd tentoonstellingen van het Van Gogh Museum zal een lezing houden over de biografie en het werk van Alfred Stevens en speciaal aandacht besteden aan de rol van de muziek in de salon. Ook zal hij iets vertellen over de betrekkingen tussen Stevens en de wereldberoemde actrice Sarah Bernhardt. Het een en ander wordt gelardeerd met beeldpresentatie en muziekfragmenten.

Filosofe en curator Katja Rodenburg schetst vervolgens een beeld van de vrouw en de dingen waarmee een vrouw uit de gegoede burgerij haar dag doorbracht. Hierbij komen ook enkele fragmenten uit de Nederlandse literatuur aan bod, zoals bijvoorbeeld van Louis Couperus. Daarbij komt ook de rol van de mode ter sprake. Verder besteedt zij aandacht aan Piero Tosi, de kostuumontwerper die voor bijna alle belangrijke films van Visconti de aankleding verzorgde en zich daarbij nadrukkelijk ook liet beïnvloeden door het werk van Alfred Stevens.

Lees ook:  Engelse kunsten rond 1900 geïntegreerd in de cultuur der Lage Landen

Daarna volgt een uitgebreid filmfragment uit de film L’Innocente van Luchino Visconti, naar het boek van Gabriele d’Annunzio. Ook voor deze film ontwierp Piero Tosi de kostuums. De film vertelt het verhaal van de vrouw van de jonge en overspelige aristocraat Tullio. Als zij ook een buitenechtelijke relatie aanknoopt, is dat te veel voor hem. De film schetst haarscherp de ingewikkelde verhouding tussen man en vrouw, die op haar beurt probeert haar eigen vrijheid op te eisen.

Entree en inschrijving
De kosten voor het gehele programma bedragen (inclusief de informatiemap) 12,50 euro per persoon (exclusief de entree voor het Van Gogh Museum en eventuele verblijfkosten). U kunt zich inschrijven onder vermelding van uw adresgegevens en telefoonnummer via e-mail (info@antheia.nl), via telefoon (06 38280926) of via postadres (Johan de Wittlaan 280-1, 6828 WT Arnhem)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *