Biopic over Hope Bridges Adams-Lehmann vrijdagmiddag op Arte-tv

Ruim een eeuw geleden leek het er heel sterk op dat bepaalde maatschappelijke achterstellingen beslist nimmer zouden worden aangepast. Niet zelden denk je nu dat de beschaving nog steeds niet ver genoeg is voortgeschreden. De aan ‘onze’ Aletta Jacobs synchroon opererende Duitse arts Hope Bridges Adams-Lehmann ondernam het één en ander om de progressie te bevorderen. […]

Herhaling op Arte-tv
Het tweede Duitse publieke televisienet ZDF heeft verleden week in twee afleveringen — op maandag 22 en woensdag 24 maart — de biografische speelfilm Dr. Hope uitgezonden. Arte-televisie biedt op vrijdag 2 april een herhaling aan, en wel van beide delen direct achtereen. Deze rolprent van Martin Enlen (geb. 1960) is ontstaan in 2009. De vooralsnog eenmalige uitzending door Arte-tv wordt gerealiseerd tussen 15:05 en 18:05 uur.
In de rol van de eigenzinnige Hope Bridges Adams-Lehmann (1855-1916) — die aan het eind van de negentiende eeuw een even doortastende jongedame was en hetzelfde doel nastreefde als haar Nederlandse evenknie Aletta Jacobs (1854-1929) — zien we de Duitse actrice Heike Makatsch (geboren 1971), die al eerder een glansrol mocht vervullen als sterke vrouw tijdens het fin de siècle, in de speelfilm uit 2005 over de wereldvermaarde Teddybeer-Vrouwe Margarete Steiff.

“Onnatuurlijk”
Tegen alle oppositie in — “Dit is onnatuurlijk” en meer van dergelijke onhoudbare kreten — slaagde zij erin als eerste studente te worden ingeschreven aan een medische faculteit van het toenmalige Duitsland, en werd ze na haar studieperiode de eerste vrouwelijke arts — en later vrouwenarts — van haar nieuwe vaderland [1], te München. En net als Aletta Jacobs zou ze zich profileren als een voorvechtster van vrouwenemancipatie. Voorts vormde ze het ‘doelwit’ van twee door begeerte, respectievelijk liefde, gedreven mannen. Justus von Dohnányi, respectievelijk Martin Feifel vertegenwoordigen met hun optreden in deze rolprent de beide mannen die hun zinnen op de zelfbewuste jonge vrouw hadden gezet.

Lees ook:  Alom ethergolven vol met muziek ter herdenking van Gustav Mahler (1)

Nomen est omen
De twee voornamen van (de latere) Frau Doktor kunnen in de onderhavige situatie beslist worden beschouwd als voortekenen. Hope voor de hoop op vernieuwing en een betere toekomst en Bridges voor de bruggen die ze wilde aanleggen om die vervolgens te laten functioneren tussen de maatschappelijke instituten en groeperingen die hun krachten zouden moeten bundelen om ook werkelijk veranderingen in de vorm van verbeteringen te kunnen doordrukken, want van een leien dakje ging dat ook in Duitsland niet.
__________
[1] Ze was geboren in Halliford bij Londen en bezocht het Bedford College dat één van de eerste leerinstituten voor vrouwen was. Deze studie maakte ze af. Na het overlijden van haar vader vertrok ze naar het continent en schreef ze zich in voor het wintersemester 1876/77 aan de Universiteit van Leipzig. Om niet al te veel op te vallen droeg ze mannenkleren en een bijpassend kapsel. In 1880 sloot ze haar medische studie af.
____________
Afbeeldingen
1. De echte Hope Bridges Adams-Lehmann in 1896.
2. Dezelfde rond 1900.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *