Onvoltooid vioolconcert
In aansluiting op de beide avonden eerder deze week, waarop werk van Gabriel Fauré (1845-1924) aan de luisteraars van Radio 4 werd voorgesteld in het kader van het programma Componist van de week, volgen donderdag 13 september, tussen 19:30 uur en 20:00 uur nog twee ensemblewerken: als eerste het Vioolconcert in D-groot opus 14, uit 1878-79, dat echter onvoltooid is gebleven, doordat het tweede deel vrijwel geheel is vernietigd. In de uitzending zal een opname worden afgespeeld van de violist Philippe Graffin, die daarbij wordt begeleid door The Ulster Orchestra onder leiding van Thierry Fisher.
Samenwerking in Normandië
Dan worden nog het Kyrie, Gloria en Sanctus uit de Messe des Pêcheurs de Villerville voorgesteld. Een instrumentaal ensemble met violist Marc Béliveau, en Claude Beaudoin, harmonium, ondersteund door Les Petits Chanteurs de Trois-Rivières, geleid door Claude Thompson, hebben deze stukken reeds gerealiseerd, zodat u naar een opname daarvan zult kunnen luisteren. Naast de naam Fauré staat ook die van André Massager (1853-1929) vermeld, die echter voornamelijk bekendheid genoot door operettes. Als gevolg van een vakantie in het jaar 1881 in Normandië is de samenwerking tussen de beide componisten ontstaan en hebben ze het werk ook uitgevoerd met een ensemble dat werd samengesteld uit vrouwen, die daar eveneens hun vakantie doorbrachten. De compositie maakt niet een erg kerkelijk-religieuze indruk, maar komt eerder als een stuk salonmuziek op de luisteraar over, waar de tijd en de plaats, alsmede de vakantiesfeer ongetwijfeld mede debet aan zijn. De ondersteunende instrumentatie was aanvankelijk zeer ingetogen, maar werd later nog wel aangepast tot een compositie met een kleine orkestbezetting.
Twee van de in totaal vijf onderdelen omvattende Messe — waaruit drie delen zullen klinken — stammen uit de koker van Fauré: het Gloria en het Sanctus, het Kyrie daarentegen is geschreven door Massager.
Laatste avond
Vrijdag 14 september staan er weer vier werken op het programma: allereerst twee Nocturnes, respectievelijk nr.11, in fis-klein — opus 104, nr. 1 (1913) — e nr. 12, in e-klein — opus 107 (1915), beide gespeeld door de pianist Emmanuel Strosser, die ook het Quatuor Rosamunde versterkt voor een uitvoering van het Allegro uit het Pianokwintet in c-klein, opus 115 (1919-21). Besloten wordt de laatste van de vier avonden met composities van Gabriel Fauré met een Andante, waarvoor de cellist Steven Isserlis is aangetrokken, die wordt ondersteund door de organist Francis Grier.