Een portret van Antoon Derkinderen

Beeldend kunstenaar Antoon Derkinderen (1859-1925) streefde naar een opbloei van de ouderwetse grafische technieken en speelde een belangrijke rol in de herleving van het graveeronderwijs op de academie. Debora Duyvis was één van de leerlingen die tijdens zijn directoraat het graveervak leerden. Zij maakte een bijzonder portret van hem, waarin zijn invloed duidelijk zichtbaar is. […]

Het boekje De jeugd van Antoon der Kinderen, door hemzelf beschreven in 1892 werd in 1927 door Jo Derkinderen-Besier uitgebracht, twee jaar na overlijden van haar echtgenoot Antoon Derkinderen (1859-1925). Op haar wens had hij tijdens hun verlovingstijd het verhaal van zijn jeugdjaren opgetekend. Zij droeg in haar inleiding het schrijven van haar echtgenoot op aan de studenten van de Rijksacademie, waar Derkinderen directeur was: “Moge het sobere verhaal […] nog ééns voor het laatst zijn leerlingen steunen en sterken in hun soms zoo zwaren levensstrijd. Moge het hun tevens een dieperen blijk geven in den edelen geest van hun ouden Leermeester!” [1]

Docentschap en graveerkunst
Debora Duyvis (1886-1974), één van zijn leerlingen, vervaardigde Derkinderens portret, een kopergravure geplaatst naast de titelpagina van het boekje. Het toonde hem op latere leeftijd, zoals zij haar docent gekend moest hebben. Op de achtergrond de Sint-Janskathedraal uit zijn geboorteplaats ’s-Hertogenbosch. Duyvis ontwierp tevens de sierlijk vormgegeven initialen en sluitstukken in houtsneden.

Antoon Derkinderen streefde naar een opbloei van de ouderwetse grafische technieken en speelde een belangrijke rol in de herleving van het graveeronderwijs op de academie. Debora Duyvis was één van de leerlingen die onder professor Johannes Aarts tijdens Derkinderens directoraat het graveervak leerden. Zij heeft het tot de kern van al haar werk gemaakt en vooral in haar vroege werk is sterk de invloed van Derkinderen te zien. [2] Een middeleeuwse toewijding en concentratie waren noodzakelijk om jezelf dit zware vak eigen te maken: exact de werkwijze waar Derkinderen naar streefde. Naar middeleeuws voorbeeld trachtte hij de werkplaats van een meester en zijn leerlingen te laten herleven en daarmee kunst en ambacht weer nader tot elkaar te brengen. Als docent en kunstenaar inspireerde hij vele jonge kunstenaars om dezelfde weg te volgen.
_______________
Noten:
[1] Der Kinderen, p. 11.
[2] Hammacher, pp. 15-22.
_______________
Literatuur: Antoon der Kinderen, J.H. der Kinderen – Besier (inleiding), De jeugd van Antoon der Kinderen door hemzelf beschreven in 1892, Bussum 1927.
– A.M. Hammacher, ‘De graveerkunst van Debora Duyvis’, Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift 1933, pp. 15-22.

_______________
Afbeelding:
– Debora Duyvis, Portret van Antoon Derkinderen, ca. 1925-1927, kopergravure.

Eén gedachte over “Een portret van Antoon Derkinderen”

  1. Beste Annemiek,
    mijn vriend Dick Dielwart is op 01-02-2014 overleden, hij was een verzamelaar van kunst,boeken, en bewaarde kranten met gebeurtenissen vanaf 1932. Hij was uitgever van zijn eigen werk, en kleinschalig van het inbinden van verhalenboekjes van zijn vrienden.
    Bij het ontruimen van zijn huis vond ik het boekje van DE jeugd van Antoon DER Kinderen, Na speurwerk kwam ik op jou site uit.
    Ik koester het boekje, en ga mij verder verdiepen in het werk van Antoon.
    Vriendelijke groet,
    Alie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *