Welke films kunt u nu het best zien of herzien in de komende duister-decadente kerstvakantie voor dat heerlijk warme fin-de-siecle gevoel? Als u het mij vraagt de volgende hitparade. Daar gaat-ie dan!
1. Ludwig
L. Visconti, 1972.
*De ondergang van de beroemde decadente koning in meer dan 3 uur durende weelderigheid. Een waar kerstfeest!
2. The horror of Dracula.
T. Fisher, 1958.
*Zie dit meer als een pars pro toto voor álle (horror)films uit de Hammer Studios. Altijd weer Victoriaans technicolorspektakel a go go! The one and only Christopher Lee als de ultieme, foute dandy-vampier.
3. l’Innocente.
L. Visconti, 1976.
*Klassieke D’Annunzio-verfilming.
4. Belle de Jour.
L. Bunuel, 1967.
*Setting is laat twintigste-eeuws, verhaal en thematiek zo decadent(istisch) als maar mogelijk is.
5. Rapsodia Satanica.
N. Oxilia, 1915.
*Deze, en/of andere Diva-films, brengen de kijker zo dicht als maar kan naar een heus cinematografisch fin de siècle.
6. Death in Venice.
L. Visconti, 1971.
*Om te huilen zo prachtig en treurig.
7. Dr. Jekyll and sister Hyde.
D. R.W. Baker, 1971.
*Stijlvol gender-bending in Victoriaans London. Uit de Hammer Studios uiteraard.
8. Een vrouw van het noorden.
F. Weisz, 1999.
*Couperus-verfilming werd dacht ik unaniem de grond in gestampt. Ik vond het echter prachtig. Is hij op dvd?
9. Tristana.
L. Bunuel, 1970.
*Het script had door Barbey d’Aurevilly geschreven kunnen zijn.
10. Room with a view.
J. Ivory, 1985
*J. Ivory, en enkele andere regisseurs, leverden in de jaren ’80 & ’90 heel wat mooie ‘kostuumdrama’s’ af, denk ook aan de diverse Henry James-verfilmingen.
11. The devil is a woman.
J. von Sternberg, 1935.
*Adaptie van Pierr Louys’ klassieke femme fatale-verhaal.
12. The picture of Dorian Gray.
A. Lewin, 1935.
*Vroeger, toen ik jong was, werd deze met enige regelmaat op de BBC uitgezonden. Een van de beste Wilde-verfilmingen?
13. Vampyr.
C. Dreyer, 1932.
*Het verband tusssen symbolisme, symbolistische schilderkunst, decadence, de psychoanalyse van Freud en vroege horrorfilms mag als bekend verondersteld worden. Dit is een indrukwekkend voorbeeld hiervan.
14. Diary of a chambermaid.
L. Bunuel, 1964.
*Gebaseerd op de prachtroman van Octave Mirbeau en alleen daarom al het kijken waard.
15. Eline Vere.
H. Kümel, 1991.
*Hopelijk wordt deze deze kerst weer eens uitgezonden of op dvd uitgebracht.
16. Senso.
L. Visconti, 1954.
*Volupteuze adaptie van de novelle van Camille Boito.
17. Wilde.
B. Gilbert, 1997.
*Tot dat het leven van Aubrey Beardsley wordt verfilmd moeten we het met deze yellow nineties-rolprent doen.
18. Emmanuelle.
J. Jaeckin, 1974.
*Een fatale vrouw met rood haar en groene ogen? Waar kwamen we dat type eerder tegen? Juist ja.
19. Mikael.
C. Dreyer, 1924.
*Gebaseerd op Herman Bangs roemruchte roman. Ietwat langzaam, maar de moeite waard.
20. Black Sunday.
M. Bava, 1960.
*Stijlvolle gothic horror van een regisseur die later te bloederig werd voor mijn keurige smaak.
21. Il Gattopardo.
L. Visconti, 1963.
*Visconti stond met een overduidelijk been in de literaire negentiende eeuw. Prachtig.
22. Liebelei.
M. Ophuls, 1933.
*Ontroerende Schnitzler-verfilming.
23. The nightporter.
L. Cavani, 1974.
*Decadent, maar ook wel een beetje erg naar.
24. Vertigo.
A. Hitchcock, 1958.
*Op obsessieve wijze een levend evenbeeld zoeken voor een overleden geliefde? Had een verhaal van Jean Lorrain of Villiers de l’Isle Adam kunnen zijn.
25. Dr Jekyll and Mr Hide.
R. Maoulian, 1931.
*Essentieel klassiek kijkvoer. Net als periodegenoten als Frankenstein, The Mummy en andere klassieke Universal Horror trouwens.
26. Ventriloquio.
C. Bene, 1970.
Zeer korte film gebaseerd op À Rebours. Schijnen geen kopieën meer van te bestaan; de enige film uit de lijst die we dan ook nimmer gezien hebben.
27. Twins of evil.
J. Hough, 1971
*Hammer-pret over even schone als bloeddorstige tweeling.
28. Van de koele meren des doods.
N. van Brakel, 1982.
*Misschien zenden ze deze ook weer eens uit dit jaar. Zal wel niet.
29. Vampire lovers.
R.W. Baker, 1970.
*Hammer, gebaseerd op klassieke gothic horror/lesbische verhaal ‘Carmilla’ van Sheridan LeFanu (uit In a glass darkly, 1872.)
30. Citizen Kane.
O. Welles, 1941.
*Vergelijkt u gerust de ondergang van Kane met klassieke decadente helden. En zijn kasteel Xanadu met het landhuis van Des Esseintes.
31. Rope.
A. Hitchcock, 1948.
* Morele, tegennatuurlijke experimenten. Subtiel decadent.
32. The damned.
L. Visconti, 1969.
*Ondergang en schoonheid.
33. The blue angel.
J. von Sternberg, 1933.
*Femme fatale-klassieker.
dank, en jawel.
deze toevoegen:
Mayerling 1936 door Anatole Litvak, Janus Films presents:Essential art house.
Prachtige duo:Charles Boyer en Danielle Darrieux, muziek:o.a. Honegger . DVD.
z\w, uiteraard over Kroonprins Rudolph en zijn Marie Vetsera.
Met Rudolph als soort vader-hatende sociaal democraat, de HOngaarse zaak verdedigend.
Zigeunermuziek,sneeuw , moord en zelfmoord, verrukkelijk…
1 ding mis ik nog, en dat is de lijst met muziek uit die periode…
Uh, daar weet ik bepaald weinig van zacht gezegd, collega Heinz W. des te meer! Heinz?