Minder bekende opera Stiffelio van Giuseppe Verdi op BBC Radio 3

De tenor Jose Cura als Stiffelio in de gelijknamige opera van Giuseppe VerdiUit Covent Garden
In het muziekprogramma Opera on 3 van de Engelse radiozender BBC Radio 3 wordt zaterdag 19 mei ’s avonds vanaf 19:30 uur een uitvoering van Stiffelio uit 1850 gegeven. Het betreft hier een enscenering in het Royal Opera House Convent Garden, onder muzikale leiding van Mark Elder. Voornaamste zangers in dit muziekdrama zijn Jose Cura, tenor is de protestantse pastor Stiffelio; Alaistair Miles, bas zingt de partij van diens schoonvader Stankar; Robert Frontali zingt ook bas; en Liora Grodnikaite, mezzsopraan moet hier de (ontrouwe) echtgenote van Stiffelio uitbeelden. Verwikkelingen leiden ertoe dat Stiffelio zijn vrouw wel vergeeft, echter vanaf de kansel.

Relatief onbekend
In 1839 werd de eerste opera van Giuseppe Verdi (1813-1901) in première gegeven, getiteld Oberto, een naam die we in de muziekpraktijk niet regelmatig tegenkomen; in 1887 was de eerste voorstelling van diens achtentwintigste en laatste muziekdrama Otello. Op de zeventiende plaats in de chronologische volgorde, met een eerste opvoering in 1850 te Triëst, staat Stiffelio, al evenmin een naam die elke maand een keer ons pad kruist. En ook de omwerking tot Aroldo, zeven jaar later in Rimini gegeven, behoort nu niet bepaald tot de grote klassieken, waarmee we opstaan en gaan slapen.
Stiffelio is een opera in drie bedrijven, het tekstboek stamt van Francesco Maria Piave (1810-1867) naar het drama in vijf bedrijven Le Pasteur uit 1849, een co-productie van Emile Souvestre (1806-1854) en Eugène Bourgeois. Het gebeuren speelt zich af aan het begin van de negentiende eeuw in Duitsland. De eerste uitvoering van Stiffelio werd gegeven op 16 november 1850 in Triëst, maar een succes werd deze opera niet. Ook niet als Aroldo in 1857, een omzetting, op basis van hetzelfde libretto. Maar de handeling speelt zich dan af in Engeland en Schotland omstreeks 1200, de tijd van de kruistochten.
Vanaf 1968 werd het muziekdrama allengs weer in het repertoire opgenomen, begonnen in Parma, en zo, met tussenpozen van één tijd en soms langer, in Keulen, Napels, Bern. Het gaat daarbij echter wel om een bewerkte versie. The Earl of Harewood, die één van de omvangrijkste opera-handboeken heeft geschreven, is van mening dat deze beide uitingen van een en hetzelfde muziekdrama ten onrechte figureert tussen de impopulaire opera’s van Giuseppe Verdi, en hij voegt daaraan toe dat het begrijpelijk is dat sedert ongeveer een kwart eeuw er weer wat meer belangstelling is, maar dan voor de Stiffelio-versie, omdat deze iets gemakkelijker het operapubliek zal aanspreken dan de (ongetwijfeld bombastischere) kruistochtensfeer, die echter door de romantisch ingestelde luisteraars en toeschouwers van goed anderhalve eeuw geleden misschien toch wel wat meer kon worden gewaardeerd.

*****

Afbeelding: Jose Cura als Stiffelio in de gelijknamige opera van Giuseppe Verdi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *