Eenmaal… andermaal!

De vele trouwe lezers van deze mooiste der elektronische cultuurtempels zullen weten dat ondergetekende bescheiden bibliofiel bij voorkeur, en/of noodgedwongen, zijn malle en vergeten, maar soms ook gewoon goede en mooie boeken voornamelijk betrekt uit marginale hoeken en gaten. Logisch, want welke antiquaar neemt nou de moeite om, gesteld dat hij of zij ze al opmerkt of heeft, die boeken van pak-hem-beet Josephine Giese of M.G.L. van Loghem in hun catalogi op te nemen? […]

De vele trouwe lezers van deze mooiste der elektronische cultuurtempels zullen weten dat ondergetekende bescheiden bibliofiel bij voorkeur, en/of noodgedwongen, zijn malle en vergeten, maar soms ook gewoon goede en mooie boeken voornamelijk betrekt uit marginale hoeken en gaten. Logisch, want welke antiquaar neemt nou de moeite om, gesteld dat hij of zij ze al opmerkt of heeft, die boeken van pak-hem-beet Josephine Giese of M.G.L. van Loghem in hun catalogi op te nemen? Op deze vriendelijke heren na niemand, voor zover ik weet. Om over de grote veilingen maar te zwijgen. De enige Villiers d’Isle Adams en Rachildes die je daar tegenkomt, zijn geïllustreerd door ooit klinkende namen en veel te duur om aan te schaffen en ook nog te lezen.

Niet bepaald objectief neem ik in deze context echter de aanstaande Beijers-veiling (1 december) onder de loep. Uitgezonderd reuzemooie maar met het fin-de-siecle niets uitstaande boeken als een Blaeu-atlas uit 1638 of Denons Voyage dans la basse et la haute Égypte (1802) kan men mijns inziens de veiling bezoeken met een bescheidener budget om vervolgens met een flinke fietstas met bijzonder aardig rond-1900-leesvoer huiswaarts te keren. Als ik een minder bescheiden budget en een grotere fietstas had, zou ik deze vullen met in ieder geval het volgende:

BIBESCO, ELIZABETH. Poems. (London), E. Benn Ltd., 1927. Or.black cloth (light stains, some other defects), paper spine-label.
First edition. – Inscribed by Bibesco to Jan Hubrecht, Madrid 1927; on the half title and facing page a sonnet written by the poetress (”There is no comfort in the sensual world”).
*Nr. 92. Voor de collectie Proust-marginalia uiteraard.

LES TYPES DE PARIS. Paris. Édition du Figaro,(1889). In-4.Soie rouge éd. (sérieusement endomm.). Avec 162 illustrations en noir et en couleurs (27 à pleine page) d’après les compositions de Jean-François RAFFAELLI. – (Se fendant; des rousseurs). Vicaire VII, 908. – Charmant ouvrage sur le Paris de “la Belle époque”, spirituellement illustré. Textes p. E. de Goncourt, A. Daudet, G. de Maupassant, É. Zola, J.K. Huysmans, St.Mallarmé, et autres.
*Nr. 103. De tekst van Huysmans uit zijn meesterlijke Croquis Parisiens, geïllustreerd door Raffaelli.

BEARDSLEY, A. Under the Hill and other essays in prose and verse. London, The Bodley Head, 1904. Or. blue cloth, decor. gilt (design by Beardsley), top gilt (corners and spine-ends sl. rubbed). With portrait and 15 plates w. lettered tissue guards and 2 other illustrations by Beardsley. – See illustration.
Fine copy of the first book edition of Aubrey Beardsley’s unfinished bizarre tale “Under the Hill” that “contains the essence of the English decadent school” (Praz, Romantic Agony).
* Nr 140. Deze behoeft hier geen toelichting. Waar zou het exemplaar, dat hij ongetwijfeld had, van De Nerée zich bevinden? Wie het weet wordt beloond.

ALBERDINGK THIJM, J.A. Verspreide verhalen in proza. Amst., C.L. van Langenhuysen, 1879-1884. 4 vols. In 2 vols. Lge 8vo. Half roan, marbled paper on sides (sl. rubbed). – (Occasional light foxing). – See illustration.
3 volumes inscribed by the author to Abramine L. Hubrecht (Rotterdam 1855-1913 Holmbury St. Mary), art painter: ”De talentrijke kunstenares Mejufr. Bramine Hubrecht”. – The first vol. contains also a handwritten sonnet by Alberdingk Thijm for Bramine: “Gij liet mij Uw portret … die goedheid doet mij wagen, ook voor mijzelf in effigie, Aan Uwer oudren haard in ‘Graven-groene-Hagen, Een albumvenstertjen te vragen… Maar toch van ‘t geen er gloeit in hart en geest en zinnen, Van liefde voor de kunst, die wij zaam beminnen, U meer dan Offenburg zal schetsen en verhalen”.
*Nr 251. Voor de collectie Van Deysseliana.

Lees ook:  De schoonheid van lichamen die vergaan: van en over 'Ellen' en Carel de Nerée

BROEDELET, J.W. Opstand. Oorspronkelijke Amsterdamsche roman. Amst., C.L.G. Veldt, (1901). 2 vols. Or. decor cloth (sl. worn).
RARE. – Curious novel about bohemians, socialists, artists and actors in turn-of-the-century Amsterdam by Remco Camperts grandfather, the actor, journalist and writer Johan Wouter Broedelet (1877-1946).
*Nr. 256. Voor de collectie curieuze en zeldzame Nederlandse romans van rond 1900.

OORDT, A. VAN. Irmenlo. Amst., Versluys, 1896. 2 vols. In 1. Or. decor. cloth.
Neo-romantic historical novel full of “19th century melancholy, gloom and modern ennui” (F. van Eeden Inleiding) by the talented Adriaan van Oordt (1865-1910).
*Nr. 267. Idem. Reeds eerder besproken alhier.

BOOK COLLECTING. – WHEATLEY, H.B. (Ed). The book-lover’s library. 32 vols. London, Elliot Stock, 1886-1902. Or. gilt-letterd cloth. – Fine, complete set.
Some titles: The book of noodles: stories of simpletons or fools and their follies – Books condemned to be burnt – Books fatal to their author – Book-song: an anthology of poems of books and bookmen from modern authors – Books in chains – The enemies of books – The dedications of books to patron and friend: a chapter in literary history – Gleanings in old garden literature. – Jocular literature: a popular subject more closely considered – Literary blunders: a chapter in the history of human error – Old cookery books.
*Nr. 347. Uiterst vermakelijke Engelse bibliofiele in keurige bandjes gebonden boeken van rond 1900 .

ILLUSTRATED BOOKS. – DULAC. – QUILLER-COUCH, A.T. De schoone slaapster en andere sprookjes, naverteld uit het Oud-Fransch. Bewerking van Elisabeth Couperus. Amst., Van Holkema & Warendorf, (1911). 4to. Or. beige basil richly tooled gilt, colour illustration pasted on front cover, endpapers marbled in gold (E.A.P. van Bommel, Amsterdam) (little rubbed, few light stains and smal spots, first inner hinge little weak), uncut. With 29 tipped-in plates in colours by E. Dulac. – Printed in 350 copies.
“Aangenomen moet worden, dat Couperus (bij Elisabeths vertalingen) soms de helpende hand heeft geboden.” (Brieven van Louis Couperus aan zijn uitgever, p. 231).
*Nr. 366. Om de Couperus-collectie compleet te krijgen.

ILLUSTRATED BOOKS. – UZANNE, O. Son altesse la femme. Paris, A. Quantin, 1895. Couv. éd. illustrée, non rogné (couv. et couture se fendantes). Av. titre en noir, rouge et bistre, 11 planches en couleurs (3 par F. ROPS), 11 illustr. gravées à l’eau-forte, et de nombr. vignettes. – Édition originale. Tirage restrint, exemplaire sur papier teinté des Vosges. – See illustration.
On joint: IDEM. Le miroir du monde. Notes et sensations de la vie pittoresque. Paris, A. Quentin, 1887. Couv. éd. illustrée, non rogné. Illustré – page pour page – d’après P. AVRIL, pour une grande partie en couleurs. (Des rousseurs). – Édition originale. Tirage restreint, exemplaire “de Presse”.
*Nr. 388. Met name voor de plaatjes van Rops.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *