Vanaf 27 mei tot en met 2 september zal in het Kröller-Müller Museum de expositie William Degouve de Nuncques, schilder van het mysterie te zien zijn: ‘William Degouve de Nuncques (1867-1935) behoorde tot de groep Belgische symbolisten die rond 1900 in Brussel en omstreken actief was. Als schilder en dichter droeg hij bij aan het artistieke klimaat, waarin kunstenaars zich begaven op het snijvlak van beeldende kunst en literatuur. Mede door toedoen van kunstpaus H.P. Bremmer, adviseur van verzamelaars, onder wie Helene Kröller-Müller, was William Degouve de Nuncques tijdens zijn leven ook populair bij kunstminnend Nederland. Op advies van Bremmer koos mevrouw Kröller ervoor om ‘een aaneengesloten ontwikkelingsreeks van Degouve te verwerven’. Al vanaf de beginperiode tot nu toe is altijd werk van William Degouve de Nuncques in het museum te zien geweest. Met William Degouve de Nuncques, schilder van het mysterie wordt nu een breder beeld gegeven van het oeuvre van deze fascinerende kunstenaar, geplaatst in de context waarin hij leefde en werkte.’
William Degouve de Nuncques, schilder van het mysterie
Vanaf 27 mei tot en met 2 september zal in het Kröller-Müller Museum de expositie William Degouve de Nuncques, schilder van het mysterie te zien zijn: ‘William Degouve de Nuncques (1867-1935) behoorde tot de groep Belgische symbolisten die rond 1900 in Brussel en omstreken actief was. Als schilder en dichter droeg hij bij aan het artistieke klimaat, waarin kunstenaars zich begaven op het snijvlak van beeldende kunst en literatuur. Mede door toedoen van kunstpaus H.P. Bremmer, adviseur van verzamelaars, onder wie Helene Kröller-Müller, was William Degouve de Nuncques tijdens zijn leven ook populair bij kunstminnend Nederland. Op advies van Bremmer koos mevrouw Kröller ervoor om ‘een aaneengesloten ontwikkelingsreeks van Degouve te verwerven’. Al vanaf de beginperiode tot nu toe is altijd werk van William Degouve de Nuncques in het museum te zien geweest. Met William Degouve de Nuncques, schilder van het mysterie wordt nu een breder beeld gegeven van het oeuvre van deze fascinerende kunstenaar, geplaatst in de context waarin hij leefde en werkte.’