Igor Stravinski’s Le Sacre du Printemps voor orgel vierhandig

Orgel in Leeuwardens Grote- of JacobijnerkerkUitzonderlijke afsluiting van grensoverschrijdend festival
Op zaterdag 11 augustus begint in de Grote- of Jacobijnerkerk van Leeuwarden om 12:30 uur een uitzonderlijk orgelconcert met drie composities van muziekmeesters die gedurende het fin de siècle werkzaam zijn geweest en wier namen thans, een eeuw nadien, nog steeds voortleven: Louis Vierne (1870-1937), Maurice Ravel (1875-1937) en Igor Stravinski (1882-1971). De Kenners van het orgelgebeuren in de meest ruime zin zal direct opvallen dat alleen de eerste van de drie hier genoemde componisten heel direct met het instrument orgel in verband wordt gebracht: Louis Vierne. Ravel en Stravinski worden, elk afzonderlijk, ingedeeld bij geheel andere categorieën. Maar het valt te hopen dat juist zoiets een gezonde nieuwsgierigheid wekt bij de toehoorders, die zich tot dusver al te zeer hebben beperkt tot orkestmuziek, en het instrument orgel in zijn algemeenheid ietwat links hebben laten liggen. Een aardige gelegenheid om het leven op dat punt te beteren, lijkt ons.

Van de orgelcomponist pur sang Vierne zal de Symfonie nr. 3 uit 1913 worden gespeeld, gevolgd door Ravels Tombeau de Couperin uit hetzelfde jaar. De afronding van het derde werk dat op dit concert zal worden voorgesteld, werd eveneens in 1913 gerealiseerd. Van dat stuk mag uiteraard in dit kader — orgue à quatre mains — worden verwacht dat het als pièce de résistance van dit concert in de herinnering zal blijven voortleven.
Stravinski’s Le Sacre du Printemps in de vorm van ballet met muziek — toen gedirigeerd door de nog jonge Pierre Monteux — heeft als revolutionaire, nieuwe muziek het nodige opzien gebaard, en geldt ook nu nog steeds, en terecht, als het startpunt van de twintigste-eeuwse toonkunst. Stravinski werkte aan de Sacre in de jaren 1911-1913, en heeft, reeds voor de voltooiing van de orkestversie, in 1912 een transcriptie voor twee piano’s gecompleteerd, en die ligt ongetwijfeld ten grondslag aan de versie die zaterdag in Leeuwarden zal klinken voor vier handen, die dan wat meer klavieren ter beschikking zullen hebben als een piano te bieden heeft. Aan deze zijde bestaat echter het vermoeden dat ook het Pedaal flink zal worden geraakt.

Lees ook:  Opwinding in Parijs bij de première van Le sacre du printemps — mei 1913

Uitvoerenden
De twee organisten, die zaterdag voor enig sacraal vuurwerk moeten zorgen, zijn Theo Jellema en Erwin Wiersinga, beiden orgeldocent in algemene zin, maar deze zomer in het bijzonder als docenten Orgel van de Peter de Grote Summer De organisten Erwin Wiersinga en Theo JellemaAcademy.
Theo Jellema (geboren 1955) is sedert januari 2006 vaste organist van deze kerk met het Christian Müller-orgel, dat is gerealiseerd tussen 1724 en 1727. Het is één van de fraaist klinkende barokorgels van ons land. Het instrument heeft 38 registers, die verdeeld zijn over drie manualen en Pedaal. Dit orgel wordt ook gebruikt voor examina van orgelstudenten.
Erwin Wiersinga werd geboren in 1962. Meer over hem vindt u op zijn website die tot ultimo juli van dit jaar is bijgewerkt.
Dit concert van deze twee uiterst doorgewinterde orgelisten vormt dan meteen ook de afsluiting aan Nederlandse zijde van een reeks van 61 concerten tussen 20 juli en 11 augustus in het grensoverschrijdende festival Muzikale Zomer Groningen/Ostfriesland, met daarin opgenomen het Peter de Grote Festival.
Het is zeer betreurenswaardig dat de organisatie van dit uitzonderlijke festival niet bereid was ons omtrent de fin de siècle muziek binnen dit kader nader te informeren.

___________
Afbeeldingen
1. Orgel in Leeuwardens Grote- of Jacobijnerkerk.
2. De organisten Erwin Wiersinga en Theo Jellema.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *