Toorop-banden (en andere aanwinsten)

Boeken zijn leuk om te lezen, maar ook leuk is het om ze ter decoratie in de huiskamer te plaatsen, mits zij daar geschikt voor zijn en het de eventuele vriend(in)/partner/huisgenoot of huisdier ook kan behagen. Nu, dat is bij mij het geval, en wij hebben aldus voor redelijke prijzen weer eens enkele leuke Toorop-bandjes binnen gehaald die inhoudelijk ook nog eens boeien. […]

Boeken zijn leuk om te lezen, maar ook leuk is het om ze ter decoratie in de huiskamer te plaatsen, mits zij daar geschikt voor zijn en het de eventuele vriend(in)/partner/huisgenoot of huisdier ook kan behagen. Nu, dat is bij mij het geval, en wij hebben aldus voor redelijke prijzen weer eens enkele leuke Toorop-bandjes (nog meer gezocht uiteraard: aanbiedingen en schenkingen altijd welkom op sjbink@hotmail.com) binnen gehaald die inhoudelijk ook nog eens boeien.

-Marie Marx-Koning, Gabriëlle. (Eerste boek) (1901). Een bijzonder aardig bandje. De afbeelding is nogal overduidelijk geïnspireerd door Khnopffs beroemdere  ‘I lock the door upon myself’ (1891), als je het mij vraagt. Toorop was uiteraard bekend met dit werk; hij kende Khnopff immers ook persoonlijk. Literair is het bepaald geen meesterwerk, is mijn indruk, maar het is een zeldzaam boek dat ook nog eens een lichtelijk lesbisch thema schijnt te hebben, als ik me niet vergis. Nader verslag volgt wellicht. (Evenals hopelijk het tweede boek/deel, dat nog niet in mijn bezit is.)

De Arbeid. Een maandschrift voor literatuur en kunst, tweede jaargang  (1899-1900). Dit vind ik een fenomenale aanwinst. Prachtig vormgegeven en zeldzaam tijdschrift van de niet bepaald beroemde, maar interessante Eduard Thorn Prikker (over wie ik trouwens ooit nog eens een groter artikel hoop te schrijven). Het staat ook nog eens vol met andere malle, vergeten schrijvers van wie ik enkelen nog niet ken. Dolletjes dus. Nader verslag volgt.

Lees ook:  Een verfijnde droom van schoonheid: Jan Toorop in het Haags Gemeentemuseum

-Phocius, Drie verhalen (1895). Boeken van Herman Robbers zijn doorgaans onleesbare winkeldochters. Toch ben ik verheugd met dit ten geschenke gekregen debuutbundeltje (bevattende de verhalen: ‘Een kalverliefde’, ‘De verloren zoon’ en ‘De vreemde plant’) van Robbers. Waarom? Omdat het een aardig bandje is en één van de protagonisten ‘Marietje van Maerlinck’ heet! Klinkt als…? Curieus! Ik lees verder en doe ook hiervan spoedig verslag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.